پیوند عضو پس از اجرای حد و قصاص از دیدگاه مذاهب فقهی
(ندگان)پدیدآور
جمالی, محمدذوالفقارطلب, مصطفینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مسائل مهم عصر حاضر در حوزه فقه و حقوق پزشکی، پیوند عضو قطعشده پس از اجرای حد و قصاص است که فقها دیدگاههای مختلفی درباره آن ارائه کردهاند. از جمله اسباب این اختلاف، استدلال به نصوص ظنیالدلاله و نیز تعارض بین مقاصد شریعت در بیان احکام است. از جمله مقاصد اجرای مجازات، تنبیه و تربیت جانی، تشفی خاطر مجنیٌعلیه (رضایت او) و تأمین امنیت جامعه است که مورد اخیر، مقصد غایی در باب حدود و رضایت مجنیٌعلیه مقصد اساسی در اجرای قصاص میباشد. نوع استدلال و اختلاف نگرش در ترجیح بین مقاصد، موجب پیدایش سه دیدگاه در این زمینه شده است: گروهی قائل به منع آن بهطور مطلق هستند؛ این گروه شامل امامیه، حنابله، ظاهر قول مالکیه و برخی از معاصران است. گروهی قائل به جواز مطلق هستند؛ حنفیه، شافعیه و برخی از معاصران از این دستهاند. گروه سوم نیز با تقسیم حق به حقالله و حقالناس قائل به جواز پیوند عضو در حقالله و جواز آن در حقالناس با شروط خاص میباشند؛ فتوای مجمع فقهی جده و برخی از معاصران در این دسته میگنجد. با مطالعه و بررسی ادله دیدگاههای مختلف در پرتو اصول کلی و قواعد شریعت و مقاصد آن، این نتیجه حاصل میشود که در این مسئله باید قائل به تفکیک بین حقوقالله و حقوقالناس شد؛ بهطوری که پیوند عضو قطعشده در حقوقالله (حد سرقت و محاربه) جایز نیست؛ ولی پیوند آن در حقوقالناس (قصاص عضو) به شرط رضایت مجنیٌعلیه یا بازگرداندن عضو توسط او جایز است.
کلید واژگان
پیوند اعضاقطع
حدود
قصاص
مقاصد شریعت
مذاهب فقهی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه مذاهب اسلامیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه تهراناستادیار دانشگاه تهران




