تبیین نابرابریهای آموزشی و ارائۀ مدل توسعۀ آموزشی به منظور آمایش و نیل به عدالت آموزشی مورد شناسی: مناطق آموزشی استان آذربایجان غربی
(ندگان)پدیدآور
سامری, مریمحسنی, دکتر محمدسیدعباس زاده, دکتر میر محمدموسوی, دکتر میرنجف
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین نابرابریهای آموزشی مناطق 24 گانۀ آموزشوپرورش استان آذربایجان غربی با استفاده از تحلیل شاخصهای آموزشی انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی است و جامعۀ آماری، مناطق 24 گانۀ آموزشوپرورش استان آذربایجان غربی است. شیوۀ جمعآوری آمار و اطلاعات به صورت اسنادی است. در تجزیه و تحلیل دادهها از مدلهای تاپسیس، ضریب پراکندگی، تحلیل رگرسیون، تحلیل مسیر و شبکههای عصبی استفاده شده است. نتایج رتبهبندی مناطق با استفاده از تکنیک تاپسیس نشان میدهد که بین مناطق آموزشی استان نابرابری وجود دارد و از 24 منطقۀ آموزشوپرورش استان آذربایجان غربی منطقۀ بوکان به عنوان برخوردارترین و منطقۀ صومای برادوست به عنوان محرومترین مناطق آموزشوپرورش استان آذربایجان غربی هستند. با استفاده از مدل ضریب پراکندگی برای اندازهگیری نابرابری معلوم میشود بیشترین میزان نابرابری با 0.828 در شاخصهای دانشآموزی و کمترین میزان نابرابری با 3/0 در شاخصهای پیشرفت تحصیلی بوده است. براساس نتایج تحلیل مسیر شاخصهای امکانات دانشآموزی دارای بیشترین و شاخصهای امکانات فیزیکی دارای کمترین تأثیرات بر نابرابری مناطق آموزشوپرورش استان آذربایجان غربی بودهاند. نتایج پیشبینی با استفاده از شبکۀ عصبی نیز نشان میدهد، بیشترین تأثیر را بخش شاخصهای اقتصادی و کمترین تأثیر را شاخص نیروی انسانی در پیشگویی نابرابری مناطق آموزشوپرورش استان آذربایجان غربی داشتهاند.
کلید واژگان
نابرابری آموزشیشاخصهای آموزشی
مناطق آموزشوپرورش
استان آذربایجان غربی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیهدکترای مدیریت آموزشی ، دانشیار دانشگاه ارومیه
دکترای مدیریت آموزشی، استاد دانشگاه ارومیه
دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری ،دانشیار دانشگاه ارومیه
شاپا
2345-2277Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
تعیین رابطه بین پویایی آموزشی و برند آموزشی با اعتماد آموزشی ادراک شده (مطالعه موردی؛ دیدگاه استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات) شفیع پور مطلق, فرهاد؛ شفیع پور مطلق, فرهاد؛ موسیوند, مریم؛ موسیوند, مریم (دانشگاه آزاد اسلامی, 2018-05-22)هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین پویایی آموزشی و برند آموزشی با اعتماد آموزشی بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق، مشتمل برتمامی استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات در سال تحصیلی ...
 
- 
شناسایی ابعاد ومولفه های نابرابری های آموزشی ار دیدگاه مدیران آموزشی ودانش آموزان مناطق آموزشی شهر مشهد به منظور ارائه مدل مدیریتی مطلوب رأفتی, رضا؛ شهرکی پور, حسن؛ ناظم, فتاح (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2018-08-23)پژوهش حاضر ، به شناسایی ابعاد ومولفه های نابرابری های آموزشی ار دیدگاه مدیران آموزشی ودانش آموزان مناطق آموزشی شهر مشهد به منظور ارائه مدل مدیریتی مطلوب انجام گرفت که از نوع توصیفی – تحلیلی وجامعه آماری ،205336نفر دانش ...
 
- 
پیش روایت های سوپروایزرهای آموزشی زن از رهبری آموزشی ناشی از اخلاق مراقبت در بیمارستانهای آموزشی شهر کرمانشاه مجیدی پور, پرستو؛ بلندهمتان, کیوان؛ صالحی, مهدی (2021-05-01)زمینه و هدف: عدالت جنسیتی برای نیل به زندگی سالم و سلامت همه ضروری است و ارتقای برابری جنسیتی در رهبری بخش سلامت، بخش مهمی از این تلاش است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب سوپروایزرهای آموزشی زن در چالشهای رهبری بیمارستانهای ...
 



