تدوین استراتژی گردشگری بر اساس ماتریس SWOT (مطالعه موردی: خوشه گردشگری شمال تهران)
(ندگان)پدیدآور
الماسی, حسنحسن پور پازواری, محمودسعیدی, نیمانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی استخراج ازرساله و پایان نامه
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
    در این مقاله صنعت گردشگری کشور به عنوان یکی از قدرتمندترین صنایع ایران مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته و در بایان پیشنهادات و راهکارهایی نیز ارائه می شود. سوال اصلی مقاله عبارت است از این که استراتژی مناسب برای توسعه خوشه های گردشگری کدام است؟ هدف تحقیق هم شناسایی وضعیت و شرایط استراتژیک گردشگری استان تهران میباشد. در این تحقیق نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری و سپس فرصتها و تهدیدات این صنعت، مورد بررسی و با تدوین استراتژیهای متنوعی از بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بازاریابی و . . .، ماتریس SWOT طراحی شد. در ادامه با توزیع پرسشنامهها میان دستاندرکاران و مسئولان این صنعت، و رسم ماتریس QSPM، بهترین استراتژیها برای بهبود وضعیت این صنعت در بازارهای جهانی مشخص شدند که به ترتیب اهمیت، عبارتند از: 1- بسترسازی برای سرمایهگذاری در مناطق گردشگری از طرف بخش خصوصی با اعطای کمکها و معافیتهای دولتی با نمره (2.33)، 2- بهبود بخشیدن به نواحی موجود گردشگری و برنامهریزی برای توسعه نواحی در حال ظهور با نمره (2.28) 3- گسترش امکانات و تسهیلات مورد نیاز گردشگران بویژه توجه به تسهیلات اقامتی با هدف جذب گردشگران و توجه به ورزشهای آبی و کوهنوردی با نمره (2.19).
کلید واژگان
واژگان کلیدی: گردشگریاستراتژی
برنامهریزی استراتژیک
ماتریس SWOT
ماتریس QSPM
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر گروه پژوهشی راهبردی گردشگریکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان
شاپا
6697-22512676-5187




