ارزیابی خدمات گردشگری اینترنتی در ایران: مطالعهی هشت وبگاه معرف
(ندگان)پدیدآور
علاء الدینی, پویالشکری, نعیمهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از نگارش مقالهی حاضر، ارزیابی فضای مجازی گردشگری ایران از منظر مخاطبان است. در آغاز، از طریق مرور متون بینالمللی و در نظر گرفتن وضعیت ایران، مجموعهای از نماگرها جهت سنجش کیفیت وبگاهها صورتبندی اولیه شده است. این نماگرها متعاقباً در پیوند با هدف تحقیق طی دو مرحله در معرض داوری قرار گرفتهاند. در مرحلهی نخست، 100 پرسشنامه از مخاطبان فضای مجازی گردشگری ایران برای تایید، تغییر و تکمیل نماگرهای اولیه جمعآوری شده است. در مرحلهی دوم، جهت تایید نهایی نماگرها، بحث گروهی متمرکز با شرکت 5 نفر از متخصصان این حوزه برگزار شده است. سرانجام 14 نماگر تایید شدهاند و بر اساس آنها 8 مورد از وبگاههای ایرانی مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. این وبگاهها به صورت هدفمند و بر اساس معرف بودن انتخاب شدهاند. برخی یافته های آنها نشان می دهد که وبگاههای گردشگری ایران هنوز به مرحلهی تعامل با کاربر وارد نشده اند، این وبگاه ها حتی در نقش اطلاعرسانی نیز کمتر به نیازهای کاربران آگاه امروزی ایران پاسخ میدهند. در عین حال، وجود نمونههای موفقی از وبگاههای اطلاعاتی-تجاری حاکی از آن است که با استفاده از فرصت برقراری ارتباط بیواسطه با کاربر و ایجاد روابط انسانی با مخاطبان میتوان در شرایط ایران کسبوکارهای موفق کوچکی را در فضای اینترنت راهاندازی کرد. در پایان مقاله، متعاقب نتیجهگیری، مجموعهای از پیشنهادها جهت بهبود کیفیت وبگاههای عرضه کنندهی خدمات گردشگری در کشور ارائه شده است.
کلید واژگان
توسعهی خدمات گردشگریاینترنت
وبگاه
ارزیابی
ایران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه برنامه ریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانکارشناس ارشد، برنامه ریزی گردشگری، دانشگاه تهران




