عوامل موثر بر نشر فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی در جامعه روستایی (مطالعه تجربی: روستای قرنآباد)
(ندگان)پدیدآور
ازکیا, مصطفینوابخش, مهردادایمانی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
از آن جهت که فنآوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی و ساختاری که در اثر بکار گیری آنه پدید میآید امری نو و جدید است در این مقاله سعی شده است با توجه به مطالعات تجربی انجام شده و نظریههای اشاعه و نشر نوآوری مکانیزمهای این مسئله بهطور تجربی در ایران مطالعه شده و فرضیه های مرتبط، به آزمون گذاشته شود. توضیح آنکه، همانگونه که فنآوریهایی نظیر دستگاه چاپ، راهآهن و تلفن تأثیرات شگرفی را در زندگی ایجاد کردند و تصور ما از زمان و مکان را به هم زدند و به مدد آنها کالاها، انسانها و اطلاعات به اقصی نقاط دنیا منتقل شدند، فنآوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی نیز تبعاتی به مراتب بیشتر برای عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به بار آوردند. نرخ تغییرات در این فنآوریها نیز به مراتب بیشتر از فنآوریهای گذشته است. انقلاب فنآورانه اخیر که حول محور اطلاعات میچرخد موجب دگرگونی در ثروت، قدرت، رشد اقتصادی و .. شده است. امروزه از فقدان این فنآوری بهعنوان پاشنه آشیل کشورهای در حال توسعه سخن گفته میشود که فقدان آن موجب رقابتناپذیری آنها در بازارهای جهانی، تداوم فقر اقتصادی و عدم توسعه اقتصادی و اجتماعی شده است. مزایای استفاده از این فناوری در توسعه روستایی روشن شده و روستاهای کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به سرعت در حال بهکارگیری و مجهز شدن به آن هستند.
کلید واژگان
فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطیجامعه اطلاعاتی
توسعه پایدار
توسعه پایدار روستایی
نظریه اشاعه و نشر نوآوری
قرنآباد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-03-211388-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهراندانشیار و پژوهشگر آزاد
دانشجوی دکتری توسعه روستایی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران




