طراحی و تولید چندرسانه ای آموزش ایمنی و ترافیک و تاثیر آن بر میزان یاد گیری و یاد داری دانش آموزان دختر پایه ی سوم ابتدایی شهر گرگان
(ندگان)پدیدآور
زارعی زوارکی, اسماعیلخاری, رقیهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این مقاله نشان دادن کاربرد چندرسانه ای ها و به دنبال آن یادگیری معنادار در آموزش فراگیران و نقش چندرسانه ای ها در مقایسه با نسخه ی چاپی در آموزش مفاهیم ایمنی و ترافیک و درونی سازی هنجارها و قواعد ترافیکی و بحث ایمنی می باشد. به منظور بررسی فرضیه های فوق از میان مناطق شهر گرگان دو منطقه و از هر منطقه یک مدرسه برای انجام پژوهش انتخاب گردید. این نمونه شامل دو کلاس سوم ابتدایی بود که هر کلاس به صورت تصادفی در معرض یک روش آموزش قرار گرفت. حجم نمونه ی مورد نظر 42 نفر است. 
 چندرسانه ای مورد استفاده در پژوهش توسط محقق ساخته شده بود که ارایه ی مطالب در آن به شکل محاوره ای بود. قبل از شروع آموزش، پیش آزمون در هر دو گروه (سنتی و چندرسانه ای) اجرا گردید. گروه اول مطالب را از طریق کتاب 
( سنتی ) دریافت کردند و در گروه دوم مطالب از طریق چندرسانه ای ارایه شد. پس آزمون در هر دو گروه بعد از اتمام جلسات اجرا شد تا میزان یادگیری دانش آموزان ارزیابی شود. در هر دو گروه محتوای درس یکسان بود. عامل دیگری که می بایست اندازه گیری می شد، میزان یادداری دانش آموزان بود. برای سنجش میزان یادداری دانش آموزان در این پژوهش دو هفته بعد از پایان آموزش به وسیله ی آزمون یادداری، میزان پایداری مطالب در حافظه ی دانش آموزان سنجیده شد. اطلاعات به دست آمده از پیش آزمون، پس آزمون و آزمون یادداری با استفاده از t مستقل و t وابسته با کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج زیر به دست آمد. یافته های پژوهش نشان می دهد که چندرسانه ای آموزش ترافیک و ایمنی بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان دختر پایه ی سوم ابتدایی موثر است. چندرسانه ای آموزش ترافیک و ایمنی در مقایسه با نسخه ی چاپی آن بر میزان یادگیری و یاداری دانش آموزان دختر پایه ی سوم ابتدایی موثرتر است.
کلید واژگان
طراحیچندرسانه ای آموزشی
ترافیک
ایمنی
یادگیری و یادداری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان گلستان - دفتر تحقیقات کاربردیسازمان پدید آورنده
برون سازمانیبرون سازمانی




