ارتباط توانمندسازی روانشناختی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی مدارس متوسطۀ ایران
(ندگان)پدیدآور
صفری, سمیهامیدی, علیرضاسجادی, نصراللهخبیری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تعیین ارتباط توانمندسازی روانشناختی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی مدارس متوسطۀ ایران است و اینکه بهطور ویژه کدامیک از ابعاد این متغیرها بروز رفتارهای شهروندی سازمانی را افزایش میدهد. بدین منظور 330 معلم تربیت بدنی با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر[1] (1996)، تعهد سازمانی آلن و می یر[2] (1993) و رفتار شهروندی سازمانی دیپائولا و همکاران[3] (2005) بود. بهمنظور تعیین روایی صوری و محتوایی (از نظرهای متخصصان)، روایی سازه (از تحلیل عاملی تأییدی نوع اول) و پایایی (از آلفای کرونباخ) و در راستای تحلیلهای تکمیلی و تعیین روابط علی و ارائۀ مدل، از تحلیل مسیر استفاده شد. در نهایت یافتههای تحقیق ضمن تأیید مدل استخراجشده، نشان دادند که توانمندسازی روانشناختی بهترتیب تأثیر مستقیم و غیرمستقیم مثبت و معناداری برابر با 46/0 و 66/0 بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. تعهد سازمانی نیز تأثیر مثبت و معناداری (58/0) بر رفتار شهروندی سازمانی و در نهایت توانمندسازی روانشناختی تأثیر مثبت و معناداری (34/0) بر تعهد سازمانی دارد. [1] . Spreitzer [2]. Allen, N. Meyer, J [3]. DiPaola, M, Tarter, C., & Hoy, W. K
کلید واژگان
توانمندسازی روانشناختیتعهد سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی
معلمان تربیت بدنی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایراناستادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-93412676-427X




