مرور دوره 29, شماره 41 بر اساس عنوان

  • ارزش‌داوری‌های تاریخیِ ناهمگن درباره اصحاب خاص امام سجاد(ع) 

    میرزایی نوکابادی, عباس (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-05-22)
    روایت‌ها و گزارش‌های گوناگونی دربارة اصحاب خاصِ امام سجاد(ع) در منابع حدیثی و رجالی امامیان نقل شده است. برخی برپایة این گزارش‌ها جایگاه و مقامات خاصی برای این گروه از اصحاب در تاریخ حدیث امامیه لحاظ کرده‌اند. پرسشِ ...

  • بررسی تاریخی جهاد ابتدایی در عصر رسول خدا(ص) 

    فرهمند پور, فهیمه؛ شاهسون, علی اصغر (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-05-22)
    نبردهای پیامبر(ص) موضوع تحقیقات بسیاری بوده است. این تحقیق به سهم خود تلاش می‌کند به بررسی غزوات و مقایسه آن با جهاد ابتداییِ مصطلحِ ابواب فقهی یعنی؛ جهاد برای توسعه و گسترش اسلام پرداخته، تصویری واقعی از دیپلماسی ...

  • بررسی جنبش و فعالیت‌های دانشجویان ایرانی در ایتالیا (1340 ـ-1357) 

    بهرامی, روح الله؛ رستمی, پروین (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-05-22)
    در آستانة دهة چهل، دانشجویان ایرانی در کشورهای اروپای غربی و آمریکا کنفدراسیونی از گرایش­های مختلف از قبیل گرایش به حزب توده، جبهة ملی و جریان­های اسلامی جهت سازماندهی برنامه­های اعتراضی علیه حکومت ...

  • تاریخ گذاری یک رخداد: پیدایشِ شهر «سلمیه» در منابع اسماعیلی و غیراسماعیلی 

    بابایی سیاب, علی (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-05-22)
    فتح سلمیه در راستای فتوحات شام در دوران عمر بن خطاب صورت گرفت و این شهر یکی از توابع حمص بوده است. با وجود این، ساکنان این شهر تا دورة عباسی همواره بر دین مسیحیت بوده­اند، لذا می­توان گفت که آغاز تاریخ اسلامیِ شهر سلمیه ...

  • تحلیلِ روند و نتایج سیاست اسکان عشایر در ایلات ممسنی در دوره رضاشاه 

    علم, محمدرضا؛ مرادی, افروز (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-05-22)
    طرح اسکان عشایر یکی از برنامه­های اصلاحی رضاشاه در راستای ایجاد دولت ملی در ایران و پروژة ملت‌سازیبود که در مناطق مختلف کشور به کمک ارتش به اجرا درآمد. منطقة ممسنی در استان فارس، یکی از مناطق تمرکزِ ایلات ...

  • مدارس ‌نوین و آموزش دختران در مناطق‌کردنشین(1304- 1320) 

    مرادی نیا, محمد جواد؛ مطلبی, مطلب (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2019-05-22)
     شاید بارزترین تمایز عینیِ مدارس ‌نوین با مکاتب ‌قدیم باز شدن پای دختران به آموزش بود. آموزش دختران در نظام‌ سنتی، در خانه و محدود به برخی از خانواده‌های خاص بود. در این شیوه زنان باسواد و عالم فقط در خانة خواص امکان ...