تحلیل رابطهٴ تربیت اخلاقی و جنسیت مبتنی بر انسانشناسی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
(ندگان)پدیدآور
مستقیمی, مهدیه ساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریهٴ عدالتگرای علامه جوادی آملی، در تقابل با نظریات رقیب (برابرانگاری و نابرابرانگاری افراطی) که به نفی مطلق یا اثبات مطلق تمایزگرایی جنسیتی در حوزهٴ تربیت اخلاقی میپردازد، از شاخصهها و امتیازات چشمگیری برخوردار است.
تحلیل مفهوم تربیت اخلاقی از منظر ایشان به نفی کلی تمایزگرایی منجر نمیشود. بررسی رابطهٴ جنسیت با هویت انسانی زن و مرد بر اساس مبانی انسانشناسی ایشان در هر سه رویکرد قرآنی، فلسفی و عرفانی، برابرانگاری را در عرصهٴ بسیار وسیعی از این قلمرو، ثابت میکند.
سنجش رابطهٴ جنسیت با سه جنبهٴ اصلی تربیت اخلاقی (یعنی اصول، اهداف و ارزشهای اخلاقی) نیز وسعت محدودهٴ برابرانگاری را تأیید مینماید؛ اگرچه میباید برای تمایزگرایی جنسیتی نیز متناسب با تفاوتهای تکوینی در شیوههای تربیت اخلاقی، سهم محدودی در نظر گرفت.
کلید واژگان
جوادی آملیتربیت اخلاقی
انسانشناسی
برابرانگاری جنسیتی
تمایزگرایی جنسیتی
عدالتگرایی جنسیتی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-10-221391-08-01




