| dc.contributor.author | بهتاش, محمّدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کرباسی زاده, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | شاقول, یوسف | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:27:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:27:58Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:27:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:27:58Z | |
| dc.date.issued | 2016-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-05-30 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-03-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بهتاش, محمّدرضا, کرباسی زاده, علی, شاقول, یوسف. (1394). تبیین شناخت شناسانة علیّت در حکمت متعالیه. دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا, 7(4), 87-112. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-2916 | |
| dc.identifier.uri | http://hikmat.isramags.ir/article_46234.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/362177 | |
| dc.description.abstract | مبانی و امکانات فلسفۀ صدرا به ما اجازه میدهد تا برای رسیدن به تبیین شناختشناسانۀ علیت، سه تغییر اساسی انجام دهیم: نخست، در فاعل شناخت و دوم، در متعلق شناخت و تغییر سوم، در خود شناخت. در فاعل شناخت، براساس مبانی فلسفۀ صدرا، نفس با بدن و قوای خود به نحو حیثیت تقییدی شأنی، اتحاد و بلکه عینیت وجودی دارد؛ بهطوریکه مسئله دوگانگی نفس و بدن رفع میشود، نفس با جهان خارج ارتباط مستقیم برقرار کرده و آن را ادراک میکند. در متعلق شناخت، هم براساس مبانی فلسفۀ صدرا، حقایق فلسفی مانند ضرورت، علیت، وحدت، فعلیت و ... بهنحو حیثیت تقییدی اندماجی با وجود خارجی و واقعیت عینی اتحاد و بلکه عینیت وجودی داشته و بدینترتیب دستگاه شناسایی انسان آن را مستقیم ادراک میکند. در مورد شناخت براساس مبنای صدرا، علم امری وجودی است، نه ماهوی؛ بدینترتیب میتواند ارتباط عالم و معلوم را برقرار و تبیین کند. براساس اینسه تغییر بنیادین در فلسفۀ صدرا عقل، علیت را در خود ادراک و شهود حسی، بهنحو مستقیم ادراک و شهود عقلی میکند و در مرحلۀ دیگر، مفهوم علیت را انتزاع میکند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 408 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم وحیانی معارج | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا | fa_IR |
| dc.subject | علیت | fa_IR |
| dc.subject | شهود حسی | fa_IR |
| dc.subject | شهود عقلی | fa_IR |
| dc.subject | حیثیت تقییدی شأنی | fa_IR |
| dc.subject | حیثیت تقییدی اندماجی | fa_IR |
| dc.title | تبیین شناخت شناسانة علیّت در حکمت متعالیه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 87 | |
| dc.citation.epage | 112 | |