نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهتاش, محمّدرضاfa_IR
dc.contributor.authorکرباسی زاده, علیfa_IR
dc.contributor.authorشاقول, یوسفfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:27:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:27:58Z
dc.date.available1399-07-09T09:27:58Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:27:58Z
dc.date.issued2016-01-21en_US
dc.date.issued1394-11-01fa_IR
dc.date.submitted2016-05-30en_US
dc.date.submitted1395-03-10fa_IR
dc.identifier.citationبهتاش, محمّدرضا, کرباسی زاده, علی, شاقول, یوسف. (1394). تبیین شناخت شناسانة علیّت در حکمت متعالیه. دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا, 7(4), 87-112.fa_IR
dc.identifier.issn2383-2916
dc.identifier.urihttp://hikmat.isramags.ir/article_46234.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/362177
dc.description.abstractمبانی و امکانات فلسفۀ صدرا به ما اجازه می‌دهد تا برای رسیدن به تبیین شناخت‌شناسانۀ علیت، سه تغییر اساسی انجام دهیم: نخست، در فاعل شناخت و دوم، در متعلق شناخت و تغییر سوم، در خود شناخت. در فاعل شناخت، براساس مبانی فلسفۀ صدرا، نفس با بدن و قوای خود به نحو حیثیت تقییدی شأنی، اتحاد و بلکه عینیت وجودی دارد؛ به‌طوری‌که مسئله دوگانگی نفس و بدن رفع می‌شود، نفس با جهان خارج ارتباط مستقیم برقرار کرده و آن را ادراک می‌کند. در متعلق شناخت، هم براساس مبانی فلسفۀ صدرا، حقایق فلسفی مانند ضرورت، علیت، وحدت، فعلیت و ... به‌نحو حیثیت تقییدی اندماجی با وجود خارجی و واقعیت عینی اتحاد و بلکه عینیت وجودی داشته و بدین‌ترتیب دستگاه شناسایی انسان آن را مستقیم ادراک می‌کند. در مورد شناخت براساس مبنای صدرا، علم امری وجودی است، نه ماهوی؛ بدین‌ترتیب می‌تواند ارتباط عالم و معلوم را برقرار و تبیین کند. براساس این‌سه تغییر بنیادین در فلسفۀ صدرا عقل، علیت را در خود ادراک و شهود حسی، به‌نحو مستقیم ادراک و شهود عقلی می‌کند و در مرحلۀ دیگر، مفهوم علیت را انتزاع می‌کند.fa_IR
dc.format.extent408
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم وحیانی معارجfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسراfa_IR
dc.subjectعلیتfa_IR
dc.subjectشهود حسیfa_IR
dc.subjectشهود عقلیfa_IR
dc.subjectحیثیت تقییدی شأنیfa_IR
dc.subjectحیثیت تقییدی اندماجیfa_IR
dc.titleتبیین شناخت شناسانة علیّت در حکمت متعالیهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان.fa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue4
dc.citation.spage87
dc.citation.epage112


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد