دوره 7, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
رهیافت سلبی صفات خدا از دیدگاه ابنسینا و توماس آکویینی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2016-01-21)رهیافت سلبی برای سخن گفتن از اوصاف الهی از دیرباز مطرح بوده است و به دو دستۀ کلی سلب و سکوت و طریق سلبی ـ ایجابی تقسیم میشود. طریق سلبی ـ ایجابی، تفاسیر و معانی مختلفی دارد. برخی از این معانی با بیانناپذیری خداوند تضاد ...
-
بررسی و نقد مسئلة شر ازنظر الهیات پویشی با تأکید بر اندیشة هارتسهورن
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2016-01-21)مسئلۀ شر یکی از مهمترین مسائلی است که دغدغۀ فیلسوفان دین و متکلمان بوده است. الهیدانان پویشی مانند وایتهد، هارتسهورن و گریفین، رویکرد جدیدی به این مسئله داشتهاند؛ یعنی فلاسفه و متکلمان گذشته، بیشتر با قبول صفات (علم، ...
-
مقایسۀ زیباییشناختی مراتب هستی در فلسفۀ فلوطین و سهروردی
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2016-01-21)زیبایی در فلسفۀ فلوطین و سهروردی، دارای جنبه های تطابق و تفاوت است. از دیدگاه فلوطین، هستی سه اقنوم دارد: احد که تمام زیبایی ها از او ناشی شدهاند. پس از او عقل که اعظمِ موجودات است، پس از آن نفس؛ که این سه اقنوم در ...
-
وجوه اشتراک و افتراق فکری هوسـرل و دکـارت
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2016-01-21)فلسفۀ هوسرل با همۀ پیچیدگیها و جهتگیریهای خاص خود، متأثر از آموزههای دکارت است؛ بهطوریکه روح کلی اندیشههای او را باید دکارتی دانست. برای فهم بهتر و دقیقتر فلسفۀ هوسرل میتوان به میراث وی از دکارت توجه و وجوه اشتراک ...



