مرور دوره 10, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
- 
تأثیر اندیشهی دیلتای بر فهم هایدگر متقدم از حیات و تاریخمندی آن (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2019-02-20)هایدگر به مناسبتهای مختلف به تأثیر گسترده و عمیق دیلتای بر اندیشهی خود اذعان کرده است به طوری که برخی از شارحان هایدگر نقش دیلتای را در شکلگیری اندیشهی او حتی بیش از هوسرل دانستهاند. برای مثال، او در هستی و زمان بارها ...
 
- 
بررسی تناسب صورت ادبی و معنای حکمی-عرفانی در دیوان فیاض لاهیجی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2019-02-20)فیاض لاهیجی فیلسوف و عارف عصر صفوی، از شاعرانی است که در سبک هندی اشعار فروانی سروده است. این دو آبشخور فکری و هنری، در تلاقی با یکدیگر گونهای از شعر را پدید آوردهاند که از جهتی منحصربهفرد است. در مقاله نشان خواهیم داد ...
 
- 
تحلیل وجودشناختی و معرفتشناختی بایستگی تزکیه نفس با تکیه بر مبانی حکمت متعالیه (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2019-02-20)در جستار حاضر تلاش شده است تا به شیوه توصیفی- تحلیلی با رویکرد عقلی و فلسفی، مبانی وجودشناختی و معرفتشناختی تزکیه نفس و ضرورت آن، براساس مبانی حکمت متعالیه صدرایی استخراج شده و مورد بازخوانی و تحلیل قرار گیرد. در پایان، ...
 
- 
نظریه ابن سینا درباره توحید صفاتی: وحدت مفهومی یا وحدت معنایی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2019-02-20)یکی از اقسام توحید، توحید صفاتی است. بر اساس دیدگاه رایج منظور از توحید صفاتی آن است که همه صفات خدا و ذات او، گرچه به لحاظ مفاهیم باهم متغایرند لیکن به وجود واحدی موجودند؛ اما ابنسینا به وحدت صفات و ذات در وجود خارجی ...
 
- 
ادله عقلی تجرّد نفس از دیدگاه آیت الله جوادی آملی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2019-02-20)تجرّد یا عدم تجرد نفس، مهمترین مسئله نفسشناسی است که تأثیر بسیاری بر دیگر مسائل این موضوع دارد. آیتالله جوادی آملی مانند دیگر حکما و بهویژه پیروان حکمت متعالیه به تجرّد نفس معتقد بوده و دیدگاه برخی دینپژوهان نقلگرا ...
 
- 
بررسی تمایز هستیشناسی یونانی و اسلامی؛ در بسترِ فلسفۀ ارسطو و ابنسینا (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2019-02-20)متافیزیک یا هستیشناسی مهمترین جریان فلسفه یا به تعبیری کل جریان فلسفه در تاریخ است. ارسطو و ابنسینا، هر یک جداگانه تأثیر ژرفی بر تاریخ متافیزیک گذاشتهاند. ارسطو به عنوان مؤسس متافیزیک توانست با تسلط بر کل جریان فلسفۀ ...
 



