مرور دوره 10, شماره 1 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
امکان علم انسانی «عمومی» براساس مفهوم «فردی» ازنظر فیلسوفان نوکانتی (مکتب بادن)
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2018-08-23)ابتنای امر انسانی، مطالعۀ «فردی» و «موردهای» معنادار دربرابر مصادیق در علوم طبیعی است؛ پس در استقلال روششناختی علوم انسانی از علوم طبیعی و ابتنای علوم انسانی غیرپوزیتیو، تبیین و حفظ عمومیت مسئلهساز است. باتوجهبه اهمیت ...
-
بازنگری نظریۀ ارتسام ابنسینا: نفی علم حصولی از واجبتعالی و تطبیق آن بر نظریۀ عرفا
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2018-08-23)یکی از دشوارترین مسائل فلسفی، چگونگی علم واجبتعالی به اشیا قبل از ایجاد آنهاست. حکما و عرفا دیدگاههای متفاوتی دارند. ابنسینا علم را قبل از ایجاد اشیا با نظریۀ صور ارتسامیهای تبیین میکند که متأخر از ذات واجبتعالی ...
-
روششناسی بنیادین و بررسی انتقادی اندیشههای بودریار
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2018-08-23)روششناسی بنیادین با نشان دادن زمینههای معرفتی و غیرمعرفتی نظریه، شناخت عمیقی از نظریه نصیب ما میکند. در این مقاله، بهدنبال روششناسی بنیادین و بررسی انتقادی اندیشۀ یکی از صاحبنظران مهم پستمدرن، یعنی ژان بودریار ...
-
گستره و راز بداهت تصدیقات ازنظر صدرا و دکارت
(پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2018-08-23)تلاشهای فیلسوفان برای یافتن اساس محکم برای معرفت، منجر به یافتن معارفی شده است که به آن بدیهی میگویند. حال بدیهی چیست؟ چه رابطهای با شهود، وضوح و تمایز دارد؟ گسترۀ آن تا کجاست و چه رازی در بداهت بدیهی وجود دارد؟ این ...



