مرور دوره 10, شماره 1 بر اساس عنوان

  • امکان علم انسانی «عمومی» براساس مفهوم «فردی» ازنظر فیلسوفان نوکانتی (مکتب بادن) 

    باقریان, سیدمهدی؛ معین زاده, مهدی؛ چاوشی, محمدتقی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2018-08-23)
    ابتنای امر انسانی، مطالعۀ «فردی» و «موردهای» معنادار دربرابر مصادیق در علوم طبیعی است؛ پس در استقلال روش‌شناختی علوم انسانی از علوم طبیعی و ابتنای علوم انسانی غیرپوزیتیو، تبیین و حفظ عمومیت مسئله‌ساز است. باتوجه‌به اهمیت ...

  • بازنگری نظریۀ ارتسام ابن‌سینا: نفی علم حصولی از واجب‌تعالی و تطبیق آن بر نظریۀ عرفا 

    زنجیرزن حسینی, میثم؛ ذبیحی, محمد (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2018-08-23)
    یکی از دشوارترین مسائل فلسفی، چگونگی علم واجب‌تعالی به اشیا قبل از ایجاد آن‌هاست. حکما و عرفا دیدگاه‌های متفاوتی دارند. ابن‌سینا علم را قبل از ایجاد اشیا با نظریۀ صور ارتسامیه‌ای تبیین می‌کند که متأخر از ذات واجب‌تعالی ...

  • روش‌شناسی بنیادین و بررسی انتقادی اندیشه‌های بودریار 

    اسکندری, عیسی؛ پارسانیا, حمید (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2018-08-23)
    رو­ش­شناسی بنیادین با نشان دادن زمینه­های معرفتی و غیرمعرفتی نظریه، شناخت عمیقی از نظریه نصیب ما می­کند. در این مقاله، به‌دنبال روش­شناسی بنیادین و بررسی انتقادی اندیشۀ یکی از صاحب­نظران مهم پست­مدرن، یعنی ژان بودریار ...

  • شناسنامه علمی شماره 

    پدیدآور نامشخص (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2018-08-23)

  • گستره و راز بداهت تصدیقات ازنظر صدرا و دکارت 

    علوی, سید محمد داود؛ کرباسی زاده اصفهانی, علی؛ دهباشی, مهدی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2018-08-23)
    تلاش­های فیلسوفان برای یافتن اساس محکم برای معرفت، منجر به یافتن معارفی شده­ است که به آن بدیهی می­گویند. حال بدیهی چیست؟ چه رابطه‌ای با شهود، وضوح و تمایز دارد؟ گسترۀ آن تا کجاست و چه رازی در بداهت بدیهی وجود دارد؟ این ...