دوره 5, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • انقلاب صدرایی در ذهن شناسی و طرح نوینی در معرفت شناسی 

    قربانی, زهره؛ امام جمعه, مهدی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-01-21)
    مسألۀ وجود ذهنی تا زمان ملّاصدرا یکی از پیچیده‌ترین مباحث فسلفۀ اسلامی بوده است که اکثر فلاسفه و متکلمان اسلامی دربارۀ آن اظهار نظر کرده‌اند؛ اما نتوانستند بر بر این مشکل فائق آیند. صدرالمتألهین با طرح حمل اولی و شایع و ...

  • نظریه مثل افلاطونی و سیر آن در فلسفه اسلامی 

    صابری ورزنه, حسین (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-01-21)
    در این نوشتار به بررسی سیر نظریۀ مثل افلاطونی در آرای اندیشمندان اسلامی پرداخته شده است. نظریۀ مثل افلاطونی، از وجوه مختلف هستی‌شناسانه، معرفت‌شناسانه، علم‌النفسی، اخلاقی، زیبایی‌شناسانه و خداشناسانه اهمیت فراوانی دارد. ...

  • مفسرین قرآن و پل تیلیش: آیا زبان دین معرفت‌بخش است؟ 

    طهرانی‌حائری, حمیده؛ موسوی کریمی, سعید (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-01-21)
    شاید مهم‌ترین مسألۀ زبان دین، موضوع «معناداری، ارجاع، و شأن معرفت‌شناختی گزاره‌های دینی» است؛ به این معنی که آیا گزاره‌های دینی، به‌ویژه گزاره‌های مربوط به خداوند و ویژگی‌هایش، معنادار، ارجاع‌دهنده، و حکایت‌گر امور واقع ...

  • اعتبارسنجی نقد صدرا بر دلیل"مجموع ممکنات" 

    تحریرچی, نفیسه؛ کهنسال, علیرضا (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-01-21)
    یکی از براهین اثبات خدا که تا پیش از صدرالمتألهین معتبر شمرده می‌شد، دلیلی مبتنی بر مفهوم مجموعۀ ممکنات و نیاز آن به علتی ورای خود بود. ابن‌سینا این برهان را بیان کرده بود و شیخ اشراق آن را بی‌نیاز از ابطال تسلسل می‌دانست. ...

  • بازنگاری نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی (همراه پاسخ به برخی شبهات) 

    اکبری, محمد علی؛ واعظ جوادی, مرتضی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-01-21)
    تعارض علم و دین، یکی از موضوعات همچنان بحث‌برانگیز، در میان پژوهشگران عرصۀ دین است. مقصود از علم، علم تجربی و مقصود از دین، مجموعه معارفی است که پیامبر خدا با یافت حضوری به آن دست یافته است و ما با عقل یا نقل، در پی فهم ...