مدارس امپراتوری عثمانی
(ندگان)پدیدآور
احسان اغلو, اکمل الدینعبادی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دورة عثمانی، نظام آموزشی مبتنی بر مدرسه، با اهتمام سلاطین این سلسله به پیشرفت و شکوفایی فراوانی دست یافت. در این دوره، تأسیس مدرسه جزء مکمل سیاست فتح، به هنگام تسخیر شهرهای جدید بود. مدارس عثمانی با تأسیس مدارس ثمانیه و مدارس سلیمانیه به وسیلة محمد فاتح (855/ 1451 ـ 886/ 1481) و سلیمان قانونی (926/ 1520 ـ 974/ 1566) به اوج پیشرفت و شکوفایی خود رسیدند. امِا از آغاز قرن هفدهم میلادی به علّت ضعف دولت مرکزی و اوضاع آشفته اقتصادی و اجتماعی روی به تنزّل نهادند. نوشتار حاضر با نگرشی محققانه، به بررسی سابقة تاریخی، ساختار برنامهها ومواد درسی وشیوههای تعلیم و تدریس در مدارس عثمانی و نیز سیاستها و اهداف آموزشی و دلایل شکوفایی و انحطاط آنها پرداخته است. نویسنده به هنگام بحث از زمینههای تأسیس این مدارس به نکات ارزشمندی در سهم نهادهای آموزشی ایران و دانشمندان ایرانی در شکلگیری و شکوفایی این مدارس، در مقایسه با دیگر ملل مسلمان اشاره کرده است.
کلید واژگان
عثمانیمدارس
نظام آموزشی
مدارس ثمانیه
مدارس سلیمانیه
شماره نشریه
18629تاریخ نشر
2007-05-221386-03-01
ناشر
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامBaqir al-Olum University
سازمان پدید آورنده
نویسندهدانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران




