بررسی اثربخشی مداخلات تربیتی بر هویت اخلاقی دختران 14-18 سال؛ با تأکید بر چالش ها و محدودیت ها
(ندگان)پدیدآور
شریفی, فاطمهامیری, شعلهقاسمی, وحیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از چالشهای اخلاقی مهم که بهزیستی فردی و اجتماعی را با مخاطراتی روبهرو کرده است، عدم تناسب شناخت اخلاقی با رفتار اخلاقی است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات تربیتی بر هویت اخلاق دختران نوجوان، به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه ناحیه یک شهر قم بود که یک دبیرستان به روش دردسترس (با توجه به موافقت اولیای دبیرستان برای اجرای پژوهش) برای گروه نمونه انتخاب شد. از میان کلاسهای این دبیرستان، پنج کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد و تمامی دانشآموزان این کلاسها پرسشنامه هویت خویشتن را تکمیل نمودند. پس از بررسی نتایج پرسشنامه تعداد سی نفر از دانشآموزان که در طبقه هویت معوق قرار گرفتند برای دریافت مداخله پژوهش در دو گروه آزمایش و گروه گواه (پانزده نفردر گروه آزمایش و پانزده نفر در گروه گواه) گمارده شدند. یافتهها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد که نشاندهنده تأثیر مثبت معنادار مداخله تربیتی بر هویت اخلاقی نوجوانان مبتلا به هویت معوق در پسآزمون و پیگیری بود.
کلید واژگان
مداخلات تربیتیهویت اخلاقی
هویت معوق
نوجوانان
روانشناسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
دکتری روان شناسی دانشگاه اصفهان، مدیر گروه علمی- تربیتی روان شناسی، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، جامعه الصطفی العالمیه، قم، ایران.دانشیار روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
دانشیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.




