ارزیابی اثربخشی برنامههای تلویزیونی کشاورزی از دیدگاه مخاطبان: مورد مطالعه استان فارس
(ندگان)پدیدآور
حیاتی, داریوشمؤیدی, معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامههای تلویزیونی کشاورزی از دیدگاه بهرهبرداران بخش کشاورزی استان فارس و تعیین سازههای مؤثر بر آن به اجرا در آمده است. پژوهش انجامگرفته، یک تحقیق کاربردی است که با روش پیمایشی اجرا گردیده است. جامعه آماری پژوهش ۲۸۰ هزار نفر بهرهبردار کشاورزی استان فارس بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی، تعداد 397 بهرهبردار بهعنوان نمونه، تعیین و موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار سنجش، پرسشنامه بوده و روایی آن توسط پانل متخصصان، تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه، مطالعه راهنما انجام گرفت و میزان ضرایب آلفای کرونباخ حاصل بین 0/60 تا 0/95 به دست آمد. در بررسی اثرات برنامههای تلویزیونی کشاورزی از مدل پرسی استفاده شد. نتایج نشان داد که درصد کمی از بهرهبرداران جزء مخاطبان این برنامهها بودند. از دیدگاه مخاطبان، اثرات برنامههای تلویزیونی کشاورزی از نظر اثرات مستقیم، شرطی و کلی، در حد متوسط و از نظر اثرات انباشتی و شناختی، زیر متوسط بوده است. متغیرهای رضامندی از شبکه تلویزیونی استانی، اهداف فرد در توجه به برنامه و اعتماد به رسانه استانی بیشترین توانایی را در پیشبینی اثربخشی این برنامهها داشتهاند. در بررسی منابع کسب اطلاعات کشاورزی مخاطبان، مشخص شد که تلویزیون در جایگاه چهارم قرار دارد. در پایان بهمنظور ارتقاء اثربخشی اینگونه برنامه ها و همچنین جذب مخاطبان بیشتر، توصیههای کاربردی ارائه گردیده است.
کلید واژگان
کشاورزیاثربخشی
برنامههای تلویزیونی
فارس
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیرازکارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس




