اثربخشی آموزشی مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی بر استرس، اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به فیبرومیالژیا
(ندگان)پدیدآور
خیاطان مصطفوی, صدیقهآقایی, اصغرگل پرور, محسننوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی بر استرس، اضطراب، افسردگی در زنان مبتلا به فیبرومیالژیا انجام شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی دوگروهی (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) سه مرحلهای پیش آزمون-پسآزمون- پیگیری) بود. جامعه آماری پژوهش زنان مبتلا به فیبرومیالژیا بودند که تعداد 30 نفر از میان آنها در شهر اصفهان بر اساس معیارهای ورود به پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به گروه آزمایش(15=n: تحت برنامه آموزشی مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی طی 12 جلسه گروهی ) و گروه کنترل(15=n: مداخله یی دریافت نکرد) گمارده شدند. کلیه شرکت کنندگان مقیاس سنجش افسردگی، اضطراب و استرس (21DASS ) را در سه مرحله خط پایه، پس از اجرای معنویت درمانی ایرانی-اسلامی و در مرحله پیگیری تکمیل کردند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که برنامه مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی پس از مداخله و پیگیری (45 روز پس از سنجش خط پایه) برکاهش استرس، اضطراب و افسردگی در مراحل پس آزمون و پیگیری تأثیر معناداری داشته است (01/0>p). نتیجهگیری: طبق نتایج این پژوهش، آموزش مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی به شیوه گروهی روش موثری برای کاهش شدت استرس، اضطراب، افسردگی در زنان مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا است.
کلید واژگان
مدیریت استرسمعنویت درمانی ایرانی- اسلامی
فیبرومیالژی
استرس
اضطراب
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)استاد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان( خوراسگان).
عضو هیئت علمی/دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)
شاپا
2322-12832538-5585




