| dc.contributor.author | خیاطان مصطفوی, صدیقه | fa_IR |
| dc.contributor.author | آقایی, اصغر | fa_IR |
| dc.contributor.author | گل پرور, محسن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:20:23Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:20:24Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:20:23Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:20:24Z | |
| dc.date.issued | 2018-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-02-28 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-12-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خیاطان مصطفوی, صدیقه, آقایی, اصغر, گل پرور, محسن. (1397). اثربخشی آموزشی مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی بر استرس، اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به فیبرومیالژیا. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت, 7(27), 62-80. doi: 10.30473/hpj.2018.37466.3814 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-1283 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5585 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30473/hpj.2018.37466.3814 | |
| dc.identifier.uri | http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_5244.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/359632 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی بر استرس، اضطراب، افسردگی در زنان مبتلا به فیبرومیالژیا انجام شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی دوگروهی (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) سه مرحلهای پیش آزمون-پسآزمون- پیگیری) بود. جامعه آماری پژوهش زنان مبتلا به فیبرومیالژیا بودند که تعداد 30 نفر از میان آنها در شهر اصفهان بر اساس معیارهای ورود به پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به گروه آزمایش(15=n: تحت برنامه آموزشی مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی طی 12 جلسه گروهی ) و گروه کنترل(15=n: مداخله یی دریافت نکرد) گمارده شدند. کلیه شرکت کنندگان مقیاس سنجش افسردگی، اضطراب و استرس (21DASS ) را در سه مرحله خط پایه، پس از اجرای معنویت درمانی ایرانی-اسلامی و در مرحله پیگیری تکمیل کردند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که برنامه مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی پس از مداخله و پیگیری (45 روز پس از سنجش خط پایه) برکاهش استرس، اضطراب و افسردگی در مراحل پس آزمون و پیگیری تأثیر معناداری داشته است (01/0>p). نتیجهگیری: طبق نتایج این پژوهش، آموزش مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی به شیوه گروهی روش موثری برای کاهش شدت استرس، اضطراب، افسردگی در زنان مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 922 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | QUARTERLY JOURNAL OF HEALTH PSYCHOLOGY | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30473/hpj.2018.37466.3814 | |
| dc.subject | مدیریت استرس | fa_IR |
| dc.subject | معنویت درمانی ایرانی- اسلامی | fa_IR |
| dc.subject | فیبرومیالژی | fa_IR |
| dc.subject | استرس | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزشی مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی بر استرس، اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به فیبرومیالژیا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی- پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان( خوراسگان). | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی/دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 27 | |
| dc.citation.spage | 62 | |
| dc.citation.epage | 80 | |