نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخیاطان مصطفوی, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorآقایی, اصغرfa_IR
dc.contributor.authorگل پرور, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:20:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:20:24Z
dc.date.available1399-07-09T09:20:23Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:20:24Z
dc.date.issued2018-11-22en_US
dc.date.issued1397-09-01fa_IR
dc.date.submitted2018-02-28en_US
dc.date.submitted1396-12-09fa_IR
dc.identifier.citationخیاطان مصطفوی, صدیقه, آقایی, اصغر, گل پرور, محسن. (1397). اثربخشی آموزشی مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی بر استرس، اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به فیبرومیالژیا. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت, 7(27), 62-80. doi: 10.30473/hpj.2018.37466.3814fa_IR
dc.identifier.issn2322-1283
dc.identifier.issn2538-5585
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30473/hpj.2018.37466.3814
dc.identifier.urihttp://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_5244.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/359632
dc.description.abstractمقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی بر استرس، اضطراب، افسردگی در زنان مبتلا به فیبرومیالژیا انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی دو‌گروهی (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) سه مرحله‌ای پیش آزمون-پس‌آزمون- پیگیری) بود. جامعه آماری پژوهش زنان مبتلا به فیبرومیالژیا بودند که تعداد 30 نفر از میان آن‌ها در شهر اصفهان بر اساس معیارهای ورود به پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به گروه آزمایش(15=n: تحت برنامه آموزشی مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی طی 12 جلسه گروهی ) و گروه کنترل(15=n: مداخله یی دریافت نکرد) گمارده شدند. کلیه شرکت کنندگان مقیاس سنجش افسردگی، اضطراب و استرس (21DASS ‌) را در سه مرحله خط پایه، پس از اجرای معنویت درمانی ایرانی-اسلامی و در مرحله پی‌گیری تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که برنامه مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی پس از مداخله و پیگیری (45 روز پس از سنجش خط پایه) برکاهش استرس، اضطراب و افسردگی در مراحل پس آزمون و پیگیری تأثیر معنا‌داری داشته است (01/0>p). نتیجه‌گیری: طبق نتایج این پژوهش، آموزش مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی به شیوه گروهی روش موثری برای کاهش شدت استرس، اضطراب، افسردگی در زنان مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا است.fa_IR
dc.format.extent922
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامتfa_IR
dc.relation.ispartofQUARTERLY JOURNAL OF HEALTH PSYCHOLOGYen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30473/hpj.2018.37466.3814
dc.subjectمدیریت استرسfa_IR
dc.subjectمعنویت درمانی ایرانی- اسلامیfa_IR
dc.subjectفیبرومیالژیfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزشی مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی بر استرس، اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به فیبرومیالژیاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی‌، واحد اصفهان( خوراسگان).fa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی/دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)fa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue27
dc.citation.spage62
dc.citation.epage80


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد