سبکهای رهبری توانمندساز مدیریت دانش
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله به بررسی نقش رهبری در افزایش اثربخشی اقدامات مدیریت دانش پرداخته میشود و رابطهی بین پنج سبک رهبری اصلی (خودمدیریتی، تحولآفرین، تعاملگرا، ملاحظهمدار و ساختارگرا) با دو مرحلهی اصلی از فرایند مدیریت دانش؛ یعنی، خلق دانش و تسهیم دانش بررسی میشود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. قلمرو آماری آن نیز شامل950 نفر مدیران و کارشناسان شرکت پخش فراوردههای نفتی ایران است که با نمونهگیری تصادفی انجامشده، 270 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک مدل معادلات ساختاری نشان میدهند که سبکهای رهبری همراه با رفتار مشارکتی، اعتماد دوجانبه و احترام به ایدهها و احساسات زیردستان با خلق و تسهیم دانش رابطهی مستقیم قابل توجهی دارند، در حالیکه این رابطه در مورد سبکهای رهبری وظیفهمدار و آمرانه معکوس است.
کلید واژگان
: مدیریت دانشخلق دانش
تسهیم دانش
رهبری و سبکهای رهبری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-10-231390-08-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین (ع)Imam Hussein University
شاپا
8254-80022645-5072



