| dc.contributor.author | عبدالهی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | بازرگان, عباس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:15:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:15:05Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:15:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:15:05Z | |
| dc.date.issued | 2013-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-03-13 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-12-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عبدالهی, حسین, بازرگان, عباس. (1392). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 3(11), 55-76. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2252-004X | |
| dc.identifier.issn | 2476-6240 | |
| dc.identifier.uri | http://jem.atu.ac.ir/article_2679.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357896 | |
| dc.description.abstract | چکیده <br /><strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر به دنبال شناسائی عناصر تشکیل دهنده بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی، ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی بوده است. <strong>روش:</strong>آمیخته (استفاده از گروه کانونی و روش تحلیل عاملی). جامعه آماری این تحقیق عبارتند از: اعضای هیأت علمی پیمانی، رسمی- آزمایشی و رسمی ـ قطعی (زن و مرد) شاغل در دانشکدههای دهگانه علوم انسانی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 87-1386. نمونه مورد مطالعه براساس روش تصادفی طبقه ای به تعداد 200 نفر انتخاب شدند. تعدادی از پرسشنامههای عودت داده شده به علت نقص در دادهها کنار گذاشته شدند. در نهایت 137 پرسشنامه تکمیل شده مورد بررسی وتحلیل قرار گرفت. تهیه مقیاس سنجش بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی در سه مرحله به شرح زیرانجام شد: الف) تحلیل نتایج حاصل از مطالعه پیشینه تحقیق برای بدست دادن مؤلفه های تشکیل دهنده بهرهوری آموزشی.ب) تهیه گویههای پرسشنامه برای اجرای اولیه.ج)اجرای نهایی واعتباریابی مقیاس سنجش بهرهوری آموزشی: پس از اجرای مراحل اول و دوم پژوهش، با اجرای مقدماتی پرسشنامه بر روی نمونه محدودی از جامعه آماری و تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده اصلاحات لازم در نسخه اولیه پرسشنامه به عمل آمد. پیش نویس اولیه نسخه اصلاح شده براساس نظر تیم پژوهشی و چند تن از صاحبنظران سنجش، تهیه شد. حاصل این مرحله از پژوهش تدوین ابزار نهایی برای اجرای مرحله میدانی پژوهش بود.ضریب اعتبار مجموعه سنجه های مقیاس از طریق آلفای کرانباخ به میزان 92/0 محاسبه شد. جهت بررسی روایی مقیاس ازتحلیل عاملی به روش مؤلفه های اصلی استفاده شده است.<strong>یافتهها:</strong> حاصل این تحقیق شناسائی عناصر تشکیل دهنده بهرهوری آموزشی در 8 دسته میباشد. همچنین مقیاسی در42 گویه ساخته شد که با استفاده از آن میتوان بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی را اندازه گیری و در سطح گروه آموزشی و دانشکده مورد تحلیل قرار داد. این مقیاس 65 درصد واریانس کل متغیر مورد نظر را تبیین میکند. <br /><strong> </strong> | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه اندازه گیری تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly of Educational Measurement | en_US |
| dc.subject | واژگان کلیدی: بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی | fa_IR |
| dc.subject | ساخت و اعتبار یابی مقیاس | fa_IR |
| dc.subject | سنجش بهرهوری | fa_IR |
| dc.title | ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | . نویسنده مسئول، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.contributor.department | . عضو هیأت علمی دانشگاه تهران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 11 | |
| dc.citation.spage | 55 | |
| dc.citation.epage | 76 | |