ترجیحات انتخاب رشته دانشآموزان ورود به دوره متوسطه دوم بر اساس روش تحلیل سلسلهمراتبی(AHP)
(ندگان)پدیدآور
نیازی, محسنعقیقی, محمدسلیمان نژاد, محمدرازقی مله, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق، بررسی ترجیحات انتخاب رشته دانشآموزان بر اساس روش تحلیل سلسلهمراتبی(AHP) در بین دانشآموزان پایه دهم متوسطه است. دادهها بهوسیلهی پرسشنامه مقایسه زوجی، از بین نمونهای 30 نفری از متخصصان تعلیم و تربیت گردآوری شدهاست. اعتبار پرسشنامه بر اساس نظرات افراد متخصص و اساتید دانشگاه صورت گرفتهاست. برای تعیین چارچوب نظری تحقیق از دیدگاههای جامعهشناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت استفاده گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی انجام گردیده و برای مقایسات زوجی، هریک از معیارهای عوامل مدرسهای، توانایی و علایق شخصی، فرصتهای شغلی آینده، نظر والدین و عوامل اجتماعی با رشتههای موجود در دبیرستانها و هنرستانهای دوره متوسطه شامل ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، فنی و حرفهای و کار و دانش دو به دو باهم مقایسه گردیدهاند. نتایج نهایی نشان میدهند به ترتیب رشتههای علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، فنی و حرفهای، کار و دانش و علوم انسانی دارای ارجحیت و اولویت برای انتخاب و ادامه تحصیل هستند. همچنین نتیجه فرایند مقایسه زوجی معیارها و عوامل حاکی از ایناست که توانایی و علایق شخص با 46 درصد در اولویت اول بوده، پس از آن فرصتهای شغلی آینده با 22 درصد و عوامل مدرسهای، عوامل اجتماعی و درنهایت نظر والدین به ترتیب با 11، 4 و 4 درصد قرار دارند.
کلید واژگان
انتخاب رشتهمقایسه زوجی
علایق شخصی
فرصت شغلی
عوامل خانوادگی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشاندکترای مدیریت دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری جامعهشناسی بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان
دانشجوی دکتری جامعهشناسی بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان
شاپا
2252-004X2476-6240




