• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 8, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 8, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ترجیحات انتخاب رشته دانش‌آموزان ورود به دوره متوسطه دوم بر اساس روش تحلیل سلسله‌مراتبی(AHP)

    (ندگان)پدیدآور
    نیازی, محسنعقیقی, محمدسلیمان نژاد, محمدرازقی مله, هادی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    723.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این تحقیق، بررسی ترجیحات انتخاب رشته دانش‌آموزان بر اساس روش تحلیل سلسله‌مراتبی(AHP) در بین دانش‌آموزان پایه دهم متوسطه است. داده‌ها به‌وسیله‌ی پرسشنامه مقایسه زوجی، از بین نمونه‌ای 30 نفری از متخصصان تعلیم و تربیت گردآوری شده‌است. اعتبار پرسشنامه بر اساس نظرات افراد متخصص و اساتید دانشگاه صورت گرفته‌است. برای تعیین چارچوب نظری تحقیق از دیدگاه‌های جامعه‌شناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت استفاده گردیده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی انجام گردیده و برای مقایسات زوجی، هریک از معیارهای عوامل مدرسه‌ای، توانایی و علایق شخصی، فرصت‌های شغلی آینده، نظر والدین و عوامل اجتماعی با رشته‌های موجود در دبیرستان‌ها و هنرستان‌های دوره متوسطه شامل ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش دو به دو باهم مقایسه گردیده‌اند. نتایج نهایی نشان می‌دهند به ترتیب رشته‌های علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و علوم انسانی دارای ارجحیت و اولویت برای انتخاب و ادامه تحصیل هستند. همچنین نتیجه فرایند مقایسه زوجی معیارها و عوامل حاکی از این‌است که توانایی و علایق شخص با 46 درصد در اولویت اول بوده، پس از آن فرصت‌های شغلی آینده با 22 درصد و عوامل مدرسه‌ای، عوامل اجتماعی و درنهایت نظر والدین به ترتیب با 11، 4 و 4 درصد قرار دارند.
    کلید واژگان
    انتخاب رشته
    مقایسه زوجی
    علایق شخصی
    فرصت شغلی
    عوامل خانوادگی

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان
    دکترای مدیریت دانشگاه تهران
    دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان
    دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2019.31804.1740
    http://jem.atu.ac.ir/article_9496.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357832

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب