• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 8, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 8, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی های روانسنجی پرسشنامه بدرفتاری روان شناختی

    (ندگان)پدیدآور
    جعفری, حسنمحمدپور, سمانهقدم پور, عزت الهقبادیان, مسلم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    952.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تشخیص و ارزیابی بدرفتاری روان‌شناختی، یک فرآیند بسیار مهم و دشوار در روان‌شناسی بالینی و تربیتی است، زیرا این پدیده نتایج رفتاری و روان‌شناختی متعددی بر قربانیان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه بدرفتاری روان‌شناختی در ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. در این مطالعه 300 نفر از بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مراجعه‌کننده به درمانگاه اعصاب و روان صدیق شهرستان خرم‏آباد از آبان تا اسفند ماه سال 1393 به روش دردسترس انتخاب شدند. جمع‏آوری داده‏ها با استفاده از نمونه‌برگ جمعیت‏شناختی، مقیاس بدرفتاری روان‏شناختی (AMI-24) و مقیاس خودگزارشی کودک‌آزاری (CASRS) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی تاییدی به روش مولفه‌های اصلی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه بدرفتاری روان‌شناختی از پایایی و روایی لازم برخوردار بود. همچنین، ساختار عاملی نشان داد که 23 ماده و 5 عامل به خوبی بدرفتاری روانشناختی را ارزیابی می‌کنند. بنابراین، با توجه به این‌که پرسشنامه بدرفتاری روان‌شناختی ابزار مناسبی برای ارزیابی و اندازه‌گیری سابقه بدرفتاری روان‌شناختی در دوران کودکی است، می‏توان پیشنهاد داد که از این پرسشنامه در پژوهش‌های شیوع‌شناسی در رابطه با بدرفتاری روان‌شناختی دوران کودکی و غربالگری‌های بالینی استفاده گردد.
    کلید واژگان
    بدرفتاری روان‌شناختی
    ویژگی های روانسنجی
    ساختار عاملی

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه فرهنگیان
    دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
    دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
    دانشگاه فرهنگیان

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2019.27009.1651
    http://jem.atu.ac.ir/article_9495.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357831

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب