ویژگی های روانسنجی پرسشنامه بدرفتاری روان شناختی
(ندگان)پدیدآور
جعفری, حسنمحمدپور, سمانهقدم پور, عزت الهقبادیان, مسلمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تشخیص و ارزیابی بدرفتاری روانشناختی، یک فرآیند بسیار مهم و دشوار در روانشناسی بالینی و تربیتی است، زیرا این پدیده نتایج رفتاری و روانشناختی متعددی بر قربانیان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بدرفتاری روانشناختی در ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. در این مطالعه 300 نفر از بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مراجعهکننده به درمانگاه اعصاب و روان صدیق شهرستان خرمآباد از آبان تا اسفند ماه سال 1393 به روش دردسترس انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از نمونهبرگ جمعیتشناختی، مقیاس بدرفتاری روانشناختی (AMI-24) و مقیاس خودگزارشی کودکآزاری (CASRS) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی به روش مولفههای اصلی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه بدرفتاری روانشناختی از پایایی و روایی لازم برخوردار بود. همچنین، ساختار عاملی نشان داد که 23 ماده و 5 عامل به خوبی بدرفتاری روانشناختی را ارزیابی میکنند. بنابراین، با توجه به اینکه پرسشنامه بدرفتاری روانشناختی ابزار مناسبی برای ارزیابی و اندازهگیری سابقه بدرفتاری روانشناختی در دوران کودکی است، میتوان پیشنهاد داد که از این پرسشنامه در پژوهشهای شیوعشناسی در رابطه با بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی و غربالگریهای بالینی استفاده گردد.
کلید واژگان
بدرفتاری روانشناختیویژگی های روانسنجی
ساختار عاملی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه فرهنگیاندانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
دانشگاه فرهنگیان
شاپا
2252-004X2476-6240




