• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی ( بریف) درکودکان 6 تا 12 سال

    (ندگان)پدیدآور
    عبدالمحمدی, کریمعلیزاده, حمیدغدیری صورمان آبادی, فرهادطیبلی, معصومهفتحی, آیت الله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    587.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به گستردگی کارکردهای اجرای پرسشنامه‌های موجود جنبه های محدودی از این کارکردها را می-سنجد. پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف جامعیت بیشتری دارد و بر اساس جدیدترین دیدگاه‌ها در مورد کارکرد اجرایی ساخته شده‌است.موضوع: هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی می‌باشد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد، نمونه‌ای با حجم 516 نفر با روش نمونه گیری خوشه-ای استانهای تهران،آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان انتخاب شدند، تعداد 75 آزمودنی به دلیل پاسخ ناقص به پرسشنامه ها از تحلیل‌های آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی مورد پژوهش به 441 پدر و مادر تقلیل یافت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: پرسشنامه حاضر از هشت مقیاس شکل گرفته و از ترکیب این هشت مقیاس دو شاخص تنظیم رفتار و شاخص شناختی به دست می آید و در نهایت از ترکیب نمره 8 مقیاس نمره کل آزمون BRIEF حاصل می‌شود، نتایج به دست آمده نشان می دهد آلفای کرونباخ محاسبه شده برای 8 مقیاس‌پرسشنامه بین 68 تا 86 می باشد و همچنین آلفای کرونباخ محاسبه شده برای شاخص تنظیم رفتار ، شاخص شناختی و نمره کل پرسشنامه BRIEF به ترتیب 86/0، 89/0 و 93/0 می‌باشد. نتیجه-گیری: بنابر یافته‌های پژوهش حاضر، پرسشنامه بریف در جامعه ایرانی به عنوان ابزار سنجش کارکردهای اجرایی اعتبار مطلوبی دارد و در تحقیقات و کارهای بالینی به عنوان یک ابزار معتبر قابل کابرد می‌باشد.
    کلید واژگان
    کارکردهای اجرایی
    پرسشنامه
    مطالعات اعتبارسنجی
    جامعه ایرانی

    شماره نشریه
    30
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز،تبریز،ایران
    دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران
    استادیار روانشناسی تربیتی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2018.24457.1596
    http://jem.atu.ac.ir/article_8699.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357812

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب