نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمینائی, اصغرfa_IR
dc.contributor.authorحسنی, مرضیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:14:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:14:47Z
dc.date.available1399-07-09T09:14:47Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:14:47Z
dc.date.issued2017-10-23en_US
dc.date.issued1396-08-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-27en_US
dc.date.submitted1396-10-06fa_IR
dc.identifier.citationمینائی, اصغر, حسنی, مرضیه. (1396). کاربرد مدل راش در برآورد و بهبود کیفیت اندازه‌گیری پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ). فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 8(29), 67-92. doi: 10.22054/jem.2018.28248.1670fa_IR
dc.identifier.issn2252-004X
dc.identifier.issn2476-6240
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2018.28248.1670
dc.identifier.urihttp://jem.atu.ac.ir/article_8375.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357801
dc.description.abstractپرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ) یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سنجش شادکامی و بهزیستی ذهنی افراد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و بهبود کیفیت اندازه‌گیری این پرسشنامه با استفاده از مدل اندازه‌گیری راش به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 212 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی تعدادی از دانشگاههای سطح شهر تهران(139 دختر و 78 پسر) به شیوه در دسترس انتخاب و پرسشنامه مذکور را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از مدل امتیاز پاره‌ای(PCM) که جزو مدلهای خانواده راش محسوب می‌شود و با استفاده از برنامه RUMM2030 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد با انجام نمره‌گذاری مجدد(تبدیل تعداد مقوله‌های پاسخ از 6 گزینه به 4 گزینه) و حذف سوالهای شماره 18، 19، و 25، برازش داده‌ها با مدل راش بطور معناداری بهبود یافت. همچنین جدولی برای تبدیل داده‌های خام افراد به داده‌های مقیاس فاصله‌ای ارائه شد. با استفاده از این جدول می‌توان داده‌های خام را به داده‌های سطح فاصله‌ای تبدیل کرد و به این ترتیب توان آماری تحلیلهای آماری را افزایش داد. در مجموع نتایج نشان می‌دهد که با انجام این اصلاحات جزئی در پرسشنامه OHQ دقت و کیفیت اندازه‌گیری پرسشنامه مذکور را می‌توان افزایش داد.fa_IR
dc.format.extent639
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه اندازه گیری تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly of Educational Measurementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2018.28248.1670
dc.subjectشادکامیfa_IR
dc.subjectپرسشنامه شادکامی آکسفوردfa_IR
dc.subjectمدل راشfa_IR
dc.subjectروانسنجیfa_IR
dc.titleکاربرد مدل راش در برآورد و بهبود کیفیت اندازه‌گیری پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد، واحد تهران شمالfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue29
dc.citation.spage67
dc.citation.epage92
nlai.contributor.orcid0000-0002-2875-7449


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد