تدوین یک مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی بر پایه ویژگی های روانشناختی
(ندگان)پدیدآور
بروجردی, فرانکیونسی, جلیلسیدصالحی, محمداسدپورکرکوکی, الهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی بین متغیرهایی است که بیشترین تاثیرگذاری را بر روی پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان شهر تهران در سال تحصیلی 93 دارند. جامعه آماری مورد نظر همه دانشجویان شهر تهران بود که از بین آنان تعداد 400 نفر به عنوان نمونه در رشته های مختلف و به روش دردسترس انتخاب شدند. این پژوهش به روش تحلیل مسیرانجام شد و ابزارهای پژوهش شامل آزمون منبع کنترل راتر،آزمون خلاقیت عابدی ،آزمون خودپنداره دلاور و آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس بود.یافتههای به دست آمده حاکی از برازش الگو با دادهها بود . تمامی متغیرها بر روی پیشرفت تحصیلی اثرات مستقیم معناداری داشتند و اثرات غیر مستقیم خلاقیت بر پیشرفت تحصیلی نیز معنادار بدست آمد. انگیزش تحصیلی ، خلاقیت و خودپنداره تحصیلی و همچنین منبع کنترل از عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی میباشند. با افزایش انگیزش تحصیلی ، خلاقیت و خودپنداره تحصیلی میزان پیشرفت تحصیلی افزایش مییابد و منبع کنترل درونی منجر به پیشرفت تحصیلی بالاتر میشود.
کلید واژگان
انگیزش پیشرفتپیشرفت تحصیلی
تحلیل مسیر
خلاقیت
منبع کنترل
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائیدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2252-004X2476-6240




