| dc.contributor.author | اسدی, رقیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | دلاور, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرخی, نورعلی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:14:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:14:40Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:14:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:14:40Z | |
| dc.date.issued | 2016-09-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-01-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-10-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اسدی, رقیه, دلاور, علی, فرخی, نورعلی. (1395). تدوین مدل ساختاری برای هوش معنوی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی ذهنی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 7(25), 1-28. doi: 10.22054/jem.2017.249.1010 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2252-004X | |
| dc.identifier.issn | 2476-6240 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/jem.2017.249.1010 | |
| dc.identifier.uri | http://jem.atu.ac.ir/article_7551.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357762 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر بررسی روابط صفات شخصیت و بهزیستی ذهنی در پیشبینیهوش معنوی جهت تدوین مدل ساختاری در دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر بود. نمونهای به حجم220 دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به روش طبقهای منظم انتخاب و به سه پرسشنامه هوش معنویکینگ(2007)، مقیاس جامع بهزیستی کیز(1998) و فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیتNEO-FFIپاسخ دادند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که نمرات بالا در هوش معنوی از طریق نمرات پایین در روانرنجورخویی و نمرات بالا در برونگرایی و وجدانی بودن پیشبینی شد. در این الگو متغیرهای بهزیستی نقش متغیر میانجی را به عهده داشتند و روانرنجورخویی، برونگرایی و وجدانیبودن با میانجی-گری بهزیستی ذهنی توانستند تغییرات هوش معنوی را پیشبینی کنند. در این مدل وزنهای رگرسیونی مربوط به اثرات مستقیم معنادار نبودند اما وزنهای رگرسیونی مربوط به اثرات غیر مستقیم و کل متغیرها معنادار بودند و متغیرهای پیشبینی کننده الگو 25% از واریانس هوش معنوی را تبیین کردند نتایج پژوهش حاضر نقش ویژگیهای شخصیتی را در بهزیستی ذهنی و هوش معنوی مورد تأکید قرار میدهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 648 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه اندازه گیری تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly of Educational Measurement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/jem.2017.249.1010 | |
| dc.subject | واژگان کلیدی: بهزیستی ذهنی | fa_IR |
| dc.subject | مدلسازی معادلات ساختاری | fa_IR |
| dc.subject | ویژگیهای شخصیتی | fa_IR |
| dc.subject | هوش معنوی | fa_IR |
| dc.title | تدوین مدل ساختاری برای هوش معنوی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی ذهنی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | روانسنجی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 25 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 28 | |