ویژگی های روانسنجی نسخة دوم نیمرخ سبک زندگی ارتقا دهندة سلامت در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
شکری, امیدتمیزی, نوشینپورشهریار, حسینعبدالله پور, محمد آزاداخوی, زهره ساداتلواف, هانیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه: سبک زندگی ارتقا دهندة سلامت یک مدل چندبعدی از اعمال خودآغازگر و ادراکاتی است که به حفظ و افزایش سطح رفاه، خودشکوفایی و رضامندی فرد کمک میکند. هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة تجدید نظر شدة دوم نیمرخ سبک زندگی ارتقا دهندة سلامت (HPLP-II؛ والکر، اسچریست و چندر، 1995) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر 324 دانشجوی کارشناسی (130 پسر و 194 دختر) به HPLP-II و مقیاس سازگاری هیجانی (EAM؛ رابیو، آگادا، هانتنگاس و هرناندز، 2007) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی HPLP-II از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی HPLP-II از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة HPLP-II، ضریب همبستگی بین مقیاسهای سبک زندگی ارتقا دهندة سلامت با سازگاری هیجانی گزارش شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی HPLP-II نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار چندبعدی HPLP-II شامل پنج زیرمقیاس مسئولیت پذیری برای سلامت، فعالیت جسمانی، تغذیه، تعالی معنوی، روابط بین فردی و مدیریت استرس، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین عوامل چندگانة نیمرخ سبک زندگی با سازگاری هیجانی به طور تجربی از روایی سازة HPLP-II حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی زیرمقیاسهای HPLP-II بین 56/0 تا 80/0 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که HPLP-II برای سنجش مفهوم سبک زندگی ارتقادهندة سلامت در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
کلید واژگان
نسخة دوم نیمرخ سبک زندگی ارتقا دهندة سلامتروایی عاملی
تحلیل عاملی تاییدی
سازگاری هیجانی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیمعلم
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2252-004X2476-6240




