• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 1, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 1, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تهیه و اعتباریابی ابزار سنجش «آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره‏های الکترونیکی»

    (ندگان)پدیدآور
    سراجی, دکتر فرهادیارمحمدی واصل, دکتر مسیب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.258 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش تدوین و ارائه ابزار سنجش آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره‏های الکترونیکی است. ویژگی‏های ورودی یادگیرنده الکترونیکی یکی از دروندادهای مهم محیط‏های آموزش الکترونیکی است که بر فرآیند و بروندادهای آموزشی تأثیر می‏گذارد. جامعه‏آماری این پژوهش شامل دو دسته؛ متخصصان یادگیری الکترونیکی کشور و کارآموزان پسر رشته‏های فنی- حرفه‏ای است. برای انتخاب نمونه از بین متخصصان یادگیری الکترونیکی از روش نمونه‏گیری ملاک محور و برای انتخاب نمونه از جامعه کارآموزان از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند مرحله ای استفاده شد. کارآموزان شرکت کننده در این پژوهش افرادی هستند که در تابستان 1388 در آموزشگاه‏های دولتی و آزاد زیر نظر سازمان آموزش فنی- حرفه‏ای کشور ثبت نام کرده‏اند. با مطالعه مبانی و پیشینه مربوط به آمادگی یادگیرنده الکترونیکی، پنج عامل و 37 گویه مربوط به آنها استخراج شد، برای تعیین روایی صوری و محتوایی به متخصصان ارسال گردید. داده‏های حاصل از این کار با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری شد. تحلیل داده‏ها نشان داد که پنج عامل شناسایی شده از طرف متخصصان تأیید و برخی از گویه‏ها به صورت جزئی یا کلی تغییر یافت. سپس برای تعیین پایایی ابزار پرسشنامه به صورت مقدماتی در بین 60 نفر از کارآموزان فنی حرفه‏ای توزیع و تحلیل شد. تحلیل همبستگی هر گویه با کل گویه‏ها (89/0) محاسبه شد و دو مورد از گویه‏ها که با کل گویه‏ها همبستگی کمتری داشتند، کنار گذاشته شدند. سپس پرسشنامه در بین 540 نفر از کارآموزان نمونه آماری توزیع و 412 پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس و براساس آزمون اسکری بیانگر وجود پنج عامل (دسترسی و مهارت کار با رایانه و اینترنت، مهارت‏های ارتباطی و مشارکتی، ویژگی‏های شناختی، مهارت‏های فراشناختی، مهارت‏های خود رهیابی) درآزمون آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره‏های الکترونیکی بود، که در مجموع بیش از 67/48 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. همچنین تحلیل داده‏ها نشان داد که ضریب آلفای کرانباخ عامل اول (90/0)، عامل دوم (75/0)، عامل سوم (77/0)، عامل چهارم (83/0) عامل پنجم (82/0) و کل گویه‏ها معادل (92/0) است. تحلیل داده‏های حاصل از روش تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که پنج عامل شناسایی شده و گویه‏های مربوط به آنها با هم مرتبط هستند. براساس یافته‏های این پژوهش یادگیرنده داوطلب ورود به دوره‏های الکترونیکی باید؛ با کاربرد ابزارهای اینترنتی آشنا باشد، مهارت‏های شناختی و فراشناختی داشته باشد و از قدرت خود رهیابی و برقراری ارتباط الکترونیکی همزمان و ناهمزمان برخوردار باشد.    
    کلید واژگان
    آمادگی الکترونیکی
    یادگیرنده الکترونیکی
    یادگیری الکترونیکی
    ویژگی‏های ورودی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2010-11-22
    1389-09-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    - عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا
    - عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    http://jem.atu.ac.ir/article_2655.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357657

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب