| dc.contributor.author | چگینی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | مقدم زاده, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | چگینی, نسرین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:14:16Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:14:16Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:14:16Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:14:16Z | |
| dc.date.issued | 2015-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-11-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | چگینی, مریم, مقدم زاده, علی, چگینی, نسرین. (1394). نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خودپنداره و ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 5(19), 27-54. doi: 10.22054/jem.2015.1671 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2252-004X | |
| dc.identifier.issn | 2476-6240 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/jem.2015.1671 | |
| dc.identifier.uri | http://jem.atu.ac.ir/article_1671.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357634 | |
| dc.description.abstract | این مطالعه با هدف بررسی نقش نگرش به خواندن والدین در پیش بینی نگرش و خودپنداره مثبت دانش آموزان به خواندن و همچنین پیشرفت در ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی انجام گرفت. بدین منظور روش تحقیق همبستگی مورد استفاده قرار گرفت و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه خودپنداره دانش آموزان ، نگرش خواندن دانش آموزان و نگرش خواندن والدین جمع آوری شد و نمره درک مطلب دانش آموزان (از متن ادبی سواد خواندن پرلز 2006)برای446 نفر از دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم شهرستان اراک، به روش نمونه گیری خوشه ای جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل مسیر تحلیل گردید. نتایج نشان داد که اثر مستقیم نگرش والدین به خواندن در پیشرفت خواندن و درک مطلب دانش آموزان و همچنین بر نگرش و خودپنداره دانش آموزان مثبت و معنادار است. اثر مستقیم نگرش خواندن دانش آموز در عملکردش در درک مطلب مثبت و معناداراست. اثر مستقیم خودپنداره دانش آموز با عملکرد او در درک مطلب مثبت و معنادار است. همچنین بررسی اثر غیر مستقیم نگرش والدین به خواندن با واسطۀ دو متغیر نگرش و خودپنداره دانش آموز به خواندن در عملکرد درک مطلب دانش آموز نیز مثبت و معنادار است. درمجموع نتایج مطالعه نشان داد نگرش مثبت والدین به خواندن و ارزش بالایی که به سواد خواندن و نوشتن می دهند، پایه و اساسی برای سواد خواندن اولیه فراهم کرده، و نقش مهمی در رشد نگرش مثبت کودکان، خودپنداره، و مهارتهای خواندن دارد،که به نوبه خود منجر به پیشرفت تحصیلی بالاتر می گردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 783 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه اندازه گیری تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly of Educational Measurement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/jem.2015.1671 | |
| dc.subject | نگرش به خواندن والدین | fa_IR |
| dc.subject | نگرش دانش آموزان به خواندن | fa_IR |
| dc.subject | خودپنداره و ادراک خواندن دانش آموزان | fa_IR |
| dc.title | نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خودپنداره و ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری،دانشگاه تهران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، گروه مدیریت منابع انسانی و علوم رفتاری | fa_IR |
| dc.contributor.department | دبیر آموزش و پرورش شهرستان اراک | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 19 | |
| dc.citation.spage | 27 | |
| dc.citation.epage | 54 | |