نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorچگینی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorمقدم زاده, علیfa_IR
dc.contributor.authorچگینی, نسرینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:14:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:14:16Z
dc.date.available1399-07-09T09:14:16Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:14:16Z
dc.date.issued2015-03-21en_US
dc.date.issued1394-01-01fa_IR
dc.date.submitted2014-11-01en_US
dc.date.submitted1393-08-10fa_IR
dc.identifier.citationچگینی, مریم, مقدم زاده, علی, چگینی, نسرین. (1394). نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خودپنداره و ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 5(19), 27-54. doi: 10.22054/jem.2015.1671fa_IR
dc.identifier.issn2252-004X
dc.identifier.issn2476-6240
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2015.1671
dc.identifier.urihttp://jem.atu.ac.ir/article_1671.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357634
dc.description.abstractاین مطالعه با هدف بررسی نقش نگرش به خواندن والدین در پیش بینی نگرش و خودپنداره مثبت دانش آموزان  به خواندن و  همچنین پیشرفت در ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی انجام گرفت. بدین منظور روش تحقیق همبستگی مورد استفاده قرار گرفت و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه خودپنداره دانش آموزان ، نگرش خواندن دانش آموزان و  نگرش خواندن والدین جمع آوری شد و نمره درک مطلب دانش آموزان (از متن ادبی سواد خواندن پرلز 2006)برای446 نفر از دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم شهرستان اراک، به روش نمونه گیری خوشه ای جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل مسیر تحلیل گردید. نتایج نشان داد که اثر مستقیم نگرش والدین به خواندن در پیشرفت خواندن و درک مطلب دانش آموزان و همچنین بر نگرش و خودپنداره دانش آموزان مثبت و معنادار است. اثر مستقیم نگرش خواندن دانش آموز در عملکردش در درک مطلب مثبت و معناداراست. اثر مستقیم خودپنداره دانش آموز با عملکرد او در درک مطلب مثبت و معنادار است. همچنین بررسی اثر غیر مستقیم نگرش والدین به خواندن با واسطۀ دو متغیر نگرش و خودپنداره دانش آموز به خواندن در عملکرد درک مطلب دانش آموز نیز مثبت و معنادار است. درمجموع نتایج مطالعه نشان داد نگرش مثبت والدین به خواندن و ارزش بالایی که به سواد خواندن و نوشتن می دهند، پایه و اساسی برای سواد خواندن اولیه فراهم کرده، و نقش مهمی در رشد نگرش مثبت کودکان، خودپنداره، و مهارتهای خواندن دارد،که به نوبه خود منجر به پیشرفت تحصیلی بالاتر می گردد.fa_IR
dc.format.extent783
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه اندازه گیری تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly of Educational Measurementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2015.1671
dc.subjectنگرش به خواندن والدینfa_IR
dc.subjectنگرش دانش آموزان به خواندنfa_IR
dc.subjectخودپنداره و ادراک خواندن دانش آموزانfa_IR
dc.titleنقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خودپنداره و ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتداییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری،دانشگاه تهران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، گروه مدیریت منابع انسانی و علوم رفتاریfa_IR
dc.contributor.departmentدبیر آموزش و پرورش شهرستان اراکfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue19
dc.citation.spage27
dc.citation.epage54


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد