• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 11, شماره 44
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)
    • دوره 11, شماره 44
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دو روش خواندن : تأثیر خواندن سایه‌ای و خواندن راهبردی مشارکتی بر عملکرد خواندن و درک مطلب زبان آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    باباپور, مریم باباپورآهنگری, سعیدهآهور, توران
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    481.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این تحقیق بررسی تأثیر خواندن سایه‌ای و خواندن راهبردی مشارکتی  بر عملکرد خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی در سطح مقدماتی بود. محققان 3 کلاس در سطح مقدماتی در کانون زبان ایران که شامل 90 زبان‌آموز مؤنث بود را انتخاب کردند و آنها را به صورت تصادفی به دو گروه تحقیق و یک گروه شاهد تعیین کردند. همگنی آنها در مهارت درک مطلب از طریق پیش آزمون برگرفته از آزمون کت تأیید شد و 66 زبان‌آموز (22 نفر در هر کلاس) برای شرکت در تحقیق انتخاب شدند. سپس گروه‌های تحقیق به مدت 10 جلسه در خواندن سایه‌ای یا خواندن راهبردی مشارکتی شرکت کردند. در حالی که گروه شاهد تدریس معمول خواندن را دریافت کردند. در پایان همان پیش‌آزمون درک مطلب کت به عنوان پس‌آزمون به زبان‌آموزان داده شد. تحلیل آماری داده‌های پس‌آزمون نشانگر پیشرفت معنی‌دار گروه‌های تحقیق در مهارت درک مطلب بود. گروه خواندن راهبردی مشارکتی عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر داشت و گروه خواندن سایه‌ای عملکرد بهتری نسبت به گروه شاهد داشت. کاربردهای آموزشی خواندن سایه‌ای و خواندن راهبردی مشارکتی در پیشرفت مهارت درک مطلب زبان‌آموزان بیان شده‌اند.
    کلید واژگان
    خواندن سایه‌ای
    خواندن راهبردی مشارکتی
    خواندن و درک مطلب

    شماره نشریه
    44
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    Tbriz Branch, Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
    گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
    گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

    شاپا
    2345-6299
    2476-5627
    URI
    http://jinev.iaut.ac.ir/article_663434.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254648

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی نقش واسطه‌گری نگرش به خواندن در رابطه راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش به خواندن والدین با انگیزش خواندن دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن 

      اداوی, حمیده؛ قدم‌پور, عزت‌اله؛ عباسی, محمد (انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2022-03-01)
      هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ ای نگرش به خواندن در رابطه راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش والدین به خواندن با انگیزش خواندن دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و به طور ...

    • نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خودپنداره و ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی 

      چگینی, مریم؛ مقدم زاده, علی؛ چگینی, نسرین (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2015-03-21)
      این مطالعه با هدف بررسی نقش نگرش به خواندن والدین در پیش بینی نگرش و خودپنداره مثبت دانش آموزان  به خواندن و  همچنین پیشرفت در ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی انجام گرفت. بدین منظور روش تحقیق همبستگی ...

    • مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن و آموزش روش فنوگرافیکس بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن در دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن 

      اداوی, حمیده؛ قدم پور, عزت اله؛ عباسی, محمد (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-06-21)
      هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن و آموزش روش فنوگرافیکس بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن در دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب