نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنوروش, ایرجfa_IR
dc.contributor.authorکرمی, غلامرضاfa_IR
dc.contributor.authorوافی ثانی, جلالfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:11:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:11:50Z
dc.date.available1399-07-09T09:11:50Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:11:50Z
dc.date.issued2009-03-21en_US
dc.date.issued1388-01-01fa_IR
dc.date.submitted2020-03-21en_US
dc.date.submitted1399-01-02fa_IR
dc.identifier.citationنوروش, ایرج, کرمی, غلامرضا, وافی ثانی, جلال. (1388). بررسی رابطه بین سازوکارهای نظام راهبری شرکت و هزینه‌های نمایندگی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات حسابداری و حسابرسی, 1(1), 4-27. doi: 10.22034/iaar.2009.105213fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/iaar.2009.105213
dc.identifier.urihttp://www.iaaaar.com/article_105213.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/356822
dc.description.abstractدر این تحقیق به بررسی تأثیر سازوکارهای نظام راهبری شرکت بر هزینه­های نمایندگی، در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. رابطه نمایندگی نوعی قرارداد است که طبق آن مالک، نماینده­ای را جهت انجام عملیاتی مأمور و در این راستا اختیاراتی در باب اتخاذ تصمیم به وی تفویض می­کند. با شکل­گیری رابطه نمایندگی، هزینه­های نمایندگی، ناشی از تضاد منافع بین طرفین، ایجاد می­شود. هزینه­­‌های نمایندگی اثر معکوسی بر ارزش شرکت دارند. از این­رو، شرکت­ها به دنبال کنترل و کاهش چنین هزینه­هایی می­باشند. در تحقیق حاضر هزینه­های نمایندگی تابعی از تعامل بین فرصت­های رشد شرکت و جریان­های نقد آزاد تعریف شده، و از شاخص Q توبین به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری فرصت­های رشد استفاده گردیده است. از بین سازوکارهای کنترل هزینه نمایندگی، به بررسی مالکیت سرمایه گذاران نهادی، درصد اعضای غیر­موظف هیئت مدیره و نسبت بدهی به عنوان متغیر­های مستقل پرداخته شده است. همچنین برای آزمون فرضیه­های تحقیق از رگرسیون مقطعی ترکیبی استفاده گردیده است. یافته­های تحقیق حاکی از وجود رابطه­ی منفی و معنا‌­دار بین درصد اعضای غیرموظف هیئت مدیره و همچنین درصد مالکیت سرمایه­گذاران نهادی با هزینه­های نمایندگی می­باشد؛ از طرفی نتایج تحقیق با فرض وجود ارتباط بین نسبت بدهی شرکت­ها با هزینه نمایندگی، مطابقت ندارد.fa_IR
dc.format.extent1179
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن حسابداری ایران مدیر مسئول و سردبیر: دکتر علی ثقفی مدیریت مجله و دبیرکل انجمن: ناصر پرتوی همکار اجرایی: مریم اصغرزاده بدرfa_IR
dc.publisherLicence Holder Iranian Accounting Association Director & Editor-in-chief Ali Saghafi(PhD) Director & General Secretary Naser Partovi Editorial Assistant Maryam Asgharzadeh Badren_US
dc.relation.ispartofتحقیقات حسابداری و حسابرسیfa_IR
dc.relation.ispartofAccounting and Auditing Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/iaar.2009.105213
dc.subjectهزینه‌های نمایندگیfa_IR
dc.subjectجریان‌های نقد آزادfa_IR
dc.subjectنظام راهبری شرکتfa_IR
dc.subjectدرصد مالکیت سرمایه‌گذاران نهادیfa_IR
dc.subjectدرصد اعضای غیرموظف هیئت مدیرهfa_IR
dc.titleبررسی رابطه بین سازوکارهای نظام راهبری شرکت و هزینه‌های نمایندگی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage4
dc.citation.epage27


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد