مطالعه پدیدارشناسانه تلفیق پژوهش در برنامه درسی تربیت معلم به منظور توسعه حرفهای معلمان
(ندگان)پدیدآور
معروفی, یحییکرمی, زهرهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، مطالعه پدیدارشناسانه تلفیق پژوهش در برنامه درسی تربیت معلم به منظور توسعه حرفهای معلمان بود.. این مطالعه به معلمان کمک خواهد کرد تا تأثیر پژوهش در عمل را روی فرایند تدریس و یادگیری درک کنند. در این مطالعه، ابتدا معلمان دانشجو طی یک ترم تحصیلی با روش پژوهش در عمل آشنا شدند و از این شیوه در کلاسهای درس خودشان به منظور حل مسائل آموزشی، استفاده کردند. پس از پایان ترم، با معلمان دانشجو مصاحبه شد و از آنها خواسته شد تجاربشان را بیان کنند. 106 نفر از دانشجو معلمان رشتههای مختلف به مدت یک ترم، درگیر در انجام پژوهش در عمل بودند. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدند و نمونهگیری هدفمند همگون تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه یافت. نتایج یافتههای حاصل از تجارب معلمان نشان داد که پژوهش در عمل توانسته دانش و مهارت پژوهشی، دانش و مهارت تدریس، دانش شناسایی مسائل و مهارت حل مسئله آنها را افزایش دهد؛ همچنین نگرش آنها را نسبت به مسائل و نقش پژوهش در حل مسئله تغییر داده و به آنها کمک کرده  است که بعد از حل مسئله به رضایت درونی دست یابند. با توجه به این تجارب میتوان نتیجه گرفت که با تلفیق پژوهش در برنامه درسی تربیت معلم میتوان به توسعه حرفهای معلمان کمک کرد.
کلید واژگان
توسعه حرفهایپژوهش در عمل
برنامه درسی پژوهشمحور
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سیناعضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان




