• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 10, شماره 38
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 10, شماره 38
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه پدیدارشناسانه تلفیق پژوهش در برنامه درسی تربیت معلم به منظور توسعه حرفه‏ای معلمان

    (ندگان)پدیدآور
    معروفی, یحییکرمی, زهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    716.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این پژوهش، مطالعه پدیدارشناسانه تلفیق پژوهش در برنامه درسی تربیت معلم به منظور توسعه حرفه‏ای معلمان بود.. این مطالعه به معلمان کمک خواهد کرد تا تأثیر پژوهش در عمل را روی فرایند تدریس و یادگیری درک کنند. در این مطالعه، ابتدا معلمان دانشجو طی یک ترم تحصیلی با روش پژوهش در عمل آشنا شدند و از این شیوه در کلاس‏های درس خودشان به منظور حل مسائل آموزشی، استفاده کردند. پس از پایان ترم، با معلمان دانشجو مصاحبه شد و از آن‌ها خواسته شد تجاربشان را بیان کنند. 106 نفر از دانشجو معلمان رشته‏های مختلف به مدت یک ترم، درگیر در انجام پژوهش در عمل بودند. داده‏ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدند و نمونه‏‏گیری هدفمند همگون تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه یافت. نتایج یافته‏های حاصل از تجارب معلمان نشان داد که پژوهش در عمل توانسته دانش و مهارت پژوهشی، دانش و مهارت تدریس، دانش شناسایی مسائل و مهارت حل مسئله آن‌ها را افزایش دهد؛ همچنین نگرش آن‌ها را نسبت به مسائل و نقش پژوهش در حل مسئله تغییر داده و به آن‌ها کمک کرده  است که بعد از حل مسئله به رضایت درونی دست یابند. با توجه به این تجارب می‏توان نتیجه گرفت که با تلفیق پژوهش در برنامه درسی تربیت معلم می‏توان به توسعه حرفه‏ای معلمان کمک کرد.
    کلید واژگان
    توسعه حرفه‏ای
    پژوهش در عمل
    برنامه درسی پژوهش‏محور

    شماره نشریه
    38
    تاریخ نشر
    2015-11-22
    1394-09-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
    عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_60754.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352654

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب