بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه
(ندگان)پدیدآور
خدارحمی, مریمملکی, حسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحبنظران و تجارب بینالملل صورت گرفته است. پژوهش از حیث روش کیفی، بر مبنای هدف تبیینی و از لحاظ ماهیت از نوع بنیادی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید دانشگاههای علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تهران، تربیتمعلم و شهید رجایی تشکیل دادند که بنا بر هدف پژوهش به روش نمونهگیری گلوله برفی، با چهارده نفر از این اساتید، مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریه زمینهای استفاده شده است. در پژوهش حاضر از دادههای حاصل از مصاحبه برای هفت سؤال پژوهش یازده مقوله به دست آمد که این مقولهها برای پاسخ به هر سؤال به تفکیک مشخص شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تدوین منسجم مبانی اجتماعی برنامه درسی دوره متوسطه با توجه به مبانی جامعه بومی و بینالمللی، نیاز اساسی جامعه امروز ما، برای کاربردی کردن علم و دانش و نزدیکی به واقعیتهای زندگی دانشآموزان است. مفاهیم و مقولههای مطرح شده در این پژوهش در هنگام تدوین برنامه درسی دوره متوسطه میتواند راهگشای برنامهریزان درسی برای توجه هر چه بیشتر به شرایط جامعه کنونی ما در ارائه برنامهریزیهای واقعبینانه باشد.
کلید واژگان
برنامه درسی دوره متوسطهمبانی اجتماعی
جامعه
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
فارغالتحصیل کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطباییاستاد دانشگاه علامه طباطبائی




