طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی در دوره دوم متوسطه
(ندگان)پدیدآور
باغبانیان, سیده زهراقادری, مصطفیعلی عسگری, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی در دوره دوم متوسطه انجام شد. نمونه آماری در بخش کیفی 17 نفر از اساتید مطالعات برنامه درسی و متخصصان علوم اجتماعی و سیاسی و در بخش کمی 207 نفر از اساتید، دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته الکترونیکی بود. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی از کدگذاری سه گانه اشتراوس و کوربین (1990) و در بخش کمی از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرم افزارهای SPSS و AMOs استفاده شد. نتایج نشان داد که هفت عامل یادگیری اخلاقگرا، یادگیری خودراهبر، یادگیری تأملی، ادراک مسأله، راهبردهای یاددهی یادگیری تعاملی، محتوای تعاملی چندوجهنمای رسانهای و رویکرد ارزشیابی ساختنگرا، تبیینکننده ویژگیهای الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی دوره دوم متوسطه بودند که در صورت کاربست میتوانند موجب تقویت بینش، نگرش و مهارت نقادانه دانشآموزان شده و اعمال فرهنگی، اجتماعی، سیاسی آنان را سامان دهند.
کلید واژگان
نظریه سواد انتقادیبومی سازی برنامه درسی
الگوهای سواد انتقادی
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران. ایرانگروه مطالعات برنامه درسی/دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهران




