الگویی برای برنامه درسی محیط کار بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی
(ندگان)پدیدآور
صفایی موحد, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دگردیسی جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی از دهه 1970 و به تبع آن ظهور و توسعه سازمان های دانش بنیان موجب شد تا سازمانها و محیطهای کار به عنوان عرصههایی ارزشمند برای یادگیری و توسعه کارکنان به رسمیت شناخته شوند. بر همین اساس امروزه عناوینی چون "یادگیری محیط کار" و "برنامه درسی محیط کار" واژههای چندان غریبی محسوب نشده و نمایانگر پژوهشهای گستردهای هستند که ابعاد مختلف یادگیری در سازمانها را مورد واکاوی قرار دادهاند. این مقاله با درک اهمیت محیط کار به عنوان زمینهای ارزشمند جهت یادگیری و توسعه، تلاش دارد تا بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی (یادگیری خودفرمانگر) الگویی را جهت برنامهریزی درسی در محیط کار عرضه دارد. پژوهش حاضر را از حیث روش شناختی میتوان در زمره "پژوهشهای نظریهای" در حوزه مطالعات برنامه درسی محسوب نمود که هدف آن ارائه الگوئی نو در این حوزه میباشد. برای اعتباربخشی الگو سعی شده است از نظرات خبرگان این عرصه بهرهبرداری شده و در عین حال عناصر الگو به طور دقیق با مبانی نظری، مفروضهها و اصول ادعایی انطباق داده شوند. به طور خلاصه مولفه های اصلی این الگو عبارتند از: تحلیل چهارسطحی(S3M Analysis) یا آگاهی محیطی، هدف گذاری سه سطحی(SPL)، خودآگاهی، تدوین فرصت های یادگیری چهارگانه(AVST)، و ارزشیابی توانمندساز. این مولفه ها تحت یک چتر سه عنصری(همگویی، همکاری، همفکری) اجرا می شوند.
کلید واژگان
یادگیری محیط کاربرنامه درسی محیط کار
هیوتاگوژی
شماره نشریه
51تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01




