بررسی تطبیقی نظام برنامه درسی مبتنی بر شایستگی ها در برنامه تربیت معلم دوره ابتدایی کشورهای مالزی، هندوستان و ایران
(ندگان)پدیدآور
مهدوی هزاوه, منصورهملکی, حسنمهرمحمدی, محمودعباس پور, عباسنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان از سال 1393 به بازمهندسی سیاستها و بازتنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با رویکرد شایستگی محور پرداخته است. هدف از تحقیق حاضر مطالعه تطبیقی برنامههای درسی تربیت معلم دوره ابتدایی با رویکرد شایستگی محور کشورهای مالزی، هندوستان و مقایسه آن با ایران است، تا بتوان با نگرشی جامع و با در نظر گرفتن چالشها و تجربههای این دو کشور در این زمینه بهره گرفت. نتایج این مطالعه نشان میدهد که مفهوم شایستگیهای معلمی با توجه به زمینه و بافت فرهنگی، مسائل خاص هر کشور و نگاه سیاستگذاران و برنامه ریزان، دستخوش تغییر است و مهمترین مسائلی که کشورهای مالزی و هند با آن روبرو هستند چگونگی سنجش شایستگیهای یکپارچه حرفهای معلمی و مقاومت معلمان در برابر پذیرش اصلاحات است.
کلید واژگان
مطالعه تطبیقیتربیت معلم
رویکرد شایستگی محور
حرفه معلمی
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبائیاستاد دانشگاه علامه طباطبایی
رئیس دانشگاه فرهنگیان و استاد دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی




