شرایط بینالمللی شدن دانشگاهها با تمرکز بر برنامهریزی درسی بین فرهنگی
(ندگان)پدیدآور
خورسندی طاسکوه, علیفیروزجائیان, طلعت الشریعهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش تبیین و تحلیل «شرایط امکان» استراتژی بین المللی شدن در خانه[1] در دانشگاهای تخصصی استان تهران بود. سه مولفه اصلی مورد مطالعه این پژوهش برنامهریزی درسی بین فرهنگی، استفاده از اساتید بینالمللی و انجام پژوهشهای بینالمللی بو. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، آمیخته از نوع تشریحی است. جامعه مورد مطالعه، اعضای هیات علمی تماموقت و مدیران ارشد دانشگاههای تخصصیِ سطح «یک» استان تهران بود که تعداد آنها 2445 نفر بود. نمونه مورد مطالعه از دانشگاههای علامه طباطبائی و صنعتی شریف انتخاب شدند. برای بخش کمی پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و برای بخش کیفی پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامهی محقق ساخته و در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. تحلیل یافته های این پژوهش نشان داد که «توسعه مهارتهای زبانی و ارتباطات بین فرهنگی اساتید بومی»، «تدوین فوقبرنامههای مبتنی بر تعامل دانشجویان بومی و خارجی»، «اجرای برنامههای تدریس مشترک اساتید ایرانی و خارجی»، «سیاستگذاری جهت جذب اعضای هیات علمی حائز قابلیتهای زبانی، ارتباطی، و علمی بینالمللی»، «وجود سیاستهای پشتیبان مالی برای پژوهشگران»، «توسعهی دانش و مهارتهای پژوهشی دانشجویان و اساتید» و «تشکیل انجمنها و باشگاههای پژوهشی متشکل از پژوهشگران داخلی و خارجی» مهمترین عوامل برای ایجاد شرایط عملی شدن سیاستها و فعالیتهای بین المللی شدن در خانه دانشگاههای تخصصی استان تهران است. علاوه برآن، این پژوهش نشان داد، «برنامهریزی درسی بین فرهنگی» باید بهعنوان سیاست اصلی در بازنگری سرفصلهای برنامه های درسی دپارتمانهای آموزشی شناخته و عمل شود. علاوه بر آن، تصویب قوانین حامی و تامین زیرساختهای مالی و استقرار سیستم ارزیابی کیفی و برنامههای درسی مبتنی بر ارتقای مهارت روش پژوهش و زبان از دیگر عوامل مهم ایجاد شرایط عملی شدن سیاستها و فعالیتهای بین المللی شدن در خانه دانشگاهها است. [1] Internationalisation at Home (IAH)
کلید واژگان
بینالمللی شدن در خانهبرنامهریزی درسی بین فرهنگی
شرایط امکان
آموزش عالی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبائی گروه مطالعات برنامه درسی




