• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 5, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 5, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان تأثیر مؤلفه های اخلاقی در تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه کوثر بجنورد

    (ندگان)پدیدآور
    عارفی, محبوبهشریفی, اعظم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    331.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     وجود اخلاق در آموزش عالی باعث رشد و بالندگی آن می‌شود. اخلاقی بودن استاد در حرفه‌اش حاصل دانستن، خواستن، توانستن و نگرش است. اخلاق و تدریس به‌طور ذاتی همسو و درهم‌تنیده می‌باشند. استاد مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل موفقیت در تحقق اهداف آموزشی در هر دانشگاه می‌باشد. در این تحقیق به‌ تعیین میزان تأثیر هر یک از مؤلفه‌های اخلاقی در تدریس اساتید، از دیدگاه دانشجویان پرداخته شده است. پژوهش توصیفی-‌مقطعی با مشارکت 23 دانشجوی مؤنث ترم دوم مقطع کارشناسی در رشته‌ی جغرافیا از دانشگاه کوثر بجنورد که از معدل بالای 5/16 در ترم اول برخوردار بودند انجام شد. طی پرسشنامه‌ای (بر اساس نتایج کار به‌دست آمده از تحقیق مطلبی فرد و همکاران، 1390) دانشجویان به میزان تأثیر هر یک از هشت مؤلفه‌ی اساسی در تدریس اخلاقی اساتید با 22 زیر مقوله در مقیاس لیکرت 5 درجه‌ای پاسخ دادند. این مؤلفه‌ها کارآمدی آموزشی، کارآمدی در ارائه‌ی محتوا، تعامل حرفه‌ای، توجه به رشد همه‌جانبه‌ی دانشجویان، احترام به همکاران، فضای بحث مناسب در کلاس، احترام به کلاس و ارزشیابی درست را شامل می‌شد. نتایج نشان داد که کارآمدی آموزشی و ارزشیابی درست به‌عنوان شاخصه‌های بااهمیت‌تری در تدریس اخلاقی اساتید ایفای نقش می‌نمایند و نسبت به سایر مؤلفه‌ها از میزان تأثیر بیشتری برخوردار هستند. اساتیدی که خود را ملزم به رعایت تدریس اخلاقی می‌دانند به‌نحو بارزتری از روش‌ها و راهکارهای آموزشی آگاه هستند و ارزشیابی مناسب و عادلانه‌ای انجام می‌دهند. توجه به انتخاب اساتید با کارآمدی آموزشی بالا و آگاه به اررزشیابی درست در نظام آموزش عالی شایان توجه می‌باشد.  
    کلید واژگان
    مؤلفه‌های اخلاقی
    ارزشیابی
    کارآمدی آموزشی
    تدریس
    اساتید دانشگاه

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2015-02-20
    1393-12-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
    دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    2538-2241
    URI
    http://www.icsajournal.ir/article_11821.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352397

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب