بررسی میزان تأثیر مؤلفه های اخلاقی در تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه کوثر بجنورد
(ندگان)پدیدآور
عارفی, محبوبهشریفی, اعظمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
وجود اخلاق در آموزش عالی باعث رشد و بالندگی آن میشود. اخلاقی بودن استاد در حرفهاش حاصل دانستن، خواستن، توانستن و نگرش است. اخلاق و تدریس بهطور ذاتی همسو و درهمتنیده میباشند. استاد مهمترین و اساسیترین عامل موفقیت در تحقق اهداف آموزشی در هر دانشگاه میباشد. در این تحقیق به تعیین میزان تأثیر هر یک از مؤلفههای اخلاقی در تدریس اساتید، از دیدگاه دانشجویان پرداخته شده است. پژوهش توصیفی-مقطعی با مشارکت 23 دانشجوی مؤنث ترم دوم مقطع کارشناسی در رشتهی جغرافیا از دانشگاه کوثر بجنورد که از معدل بالای 5/16 در ترم اول برخوردار بودند انجام شد. طی پرسشنامهای (بر اساس نتایج کار بهدست آمده از تحقیق مطلبی فرد و همکاران، 1390) دانشجویان به میزان تأثیر هر یک از هشت مؤلفهی اساسی در تدریس اخلاقی اساتید با 22 زیر مقوله در مقیاس لیکرت 5 درجهای پاسخ دادند. این مؤلفهها کارآمدی آموزشی، کارآمدی در ارائهی محتوا، تعامل حرفهای، توجه به رشد همهجانبهی دانشجویان، احترام به همکاران، فضای بحث مناسب در کلاس، احترام به کلاس و ارزشیابی درست را شامل میشد. نتایج نشان داد که کارآمدی آموزشی و ارزشیابی درست بهعنوان شاخصههای بااهمیتتری در تدریس اخلاقی اساتید ایفای نقش مینمایند و نسبت به سایر مؤلفهها از میزان تأثیر بیشتری برخوردار هستند. اساتیدی که خود را ملزم به رعایت تدریس اخلاقی میدانند بهنحو بارزتری از روشها و راهکارهای آموزشی آگاه هستند و ارزشیابی مناسب و عادلانهای انجام میدهند. توجه به انتخاب اساتید با کارآمدی آموزشی بالا و آگاه به اررزشیابی درست در نظام آموزش عالی شایان توجه میباشد.
کلید واژگان
مؤلفههای اخلاقیارزشیابی
کارآمدی آموزشی
تدریس
اساتید دانشگاه
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتیدانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی




