تاثیر آموزش مبتنی بر موک و معکوس بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی
(ندگان)پدیدآور
پورقاز, شیرینتوماج, عبدالجلالغلامی, کلثومنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر موک و معکوس بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان مبتلا  به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون/ پسآزمون از نوع گروه گواه و آزمایش است. جامعهآماری شامل تمامی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی مقطع ابتدایی پایه ششم استان گلستان در سال تحصیلی 99-98 بود که به روش نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای، از بین شهرستانهای استان گلستان به طور تصادفی دو شهرگنبدکاووس و بندرترکمن انتخاب شد که 60 دانشآموز مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط روانشناسان و متخصصان حوزه علومتربیتی، اختلالات روانی و یادگیری ورد بررسی و تأیید قرار گرفت و پایایی آن استفاده از آلفای کرنباخ 78/0 به دست آمد. روش اجرا بدین صورت بود که نمونه به سه گروه 20 نفری تقسیم و پس از سنجش پیشآزمون به سه شیوه سنتی، موک و معکوس تحت آموزش قرار گرفت و پس از آخرین جلسه آموزش، پسآزمون گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دو روش مذکور بر سازگاریتحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
کلید واژگان
موکمعکوس
سازگاری تحصیلی
دانشآموزان
اختلال توجه/فزونکنشی
شماره نشریه
440تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی، علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان، ایرانکارشناس آموزش، آموزش و پرورش شهرستان آق قلا، گلستان، ایران
استادیار علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره) گرگان، گلستان، ایران
شاپا
2228-53182345-3710




