تحلیل مسیر پذیرش و اعتماد بر قصد و رفتار استفاده از سامانهی ثبت پروپوزال و امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
(ندگان)پدیدآور
کاظمی بره بی چاست, حدیثنظری, فریبانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل مولفههای پذیرش و اعتماد از طریق قصد بر رفتار استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سامانه ثبت پروپوزال و امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز میباشد. پژوهش کاربردی و به لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز میباشد که از این تعداد 384 نفر با استفاده از نمونهگیری طبقهای تعیین شد. پرسشنامه مورد استفاده در پژوهش، با استفاده از پژوهشهای پاپاس و همکاران (متغیر قصد استفاده)، گرانت و همکاران (متغیر ریسک ادراک شده)، اورسیولی و همکاران (متغیرهای رفتار استفاده، اعتماد، پیچیدگی، سودمندی ادارک شده، و سهولت دریافتی) تهیه و تنظیم شد که در این امر با نظر متخصصان مشورت گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نرمافزار PLS انجام شد. نتایج حاکی از تایید فرضیات پژوهش دارد. قصد استفاده از فن آوری بیشترین درصد تأثیر را در بین فرضیه ها داشت. بعد از آن به ترتیب اعتماد، رفتار استفاده از فن آوری و اعتماد بر رفتار استفاده بیشترین تاثیر را داشتند. قصد استفاده کمترین درصد تأثیر را بر رفتار استفاده داشت. مقدار Z برای تاثیرگذاری پذیرش فنآوری و اعتماد بر رفتار استفاده با توجه به نقش میانجیگری قصد استفاده نیز به ترتیب 32/3 و 16/3 بدست آمد. براساس نتایج دادهها، میتوان نتیجه گرفت مؤلفههای پذیرش و اعتماد بر رفتار دانشجویان در استفاده از سامانه ثبت پروپوزال و امور پژوهشی دانشگاه مؤثر است و قصد استفاده باعث افزیش این تأثیر میشود.
کلید واژگان
پذیرش فن آوریاعتماد به فن آوری
قصد استفاده از فن آوری
رفتار استفاده از فن آوری
سامانه ثبت پروپوزال و امور پژوهشی
شماره نشریه
137تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایراناستادیارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
شاپا
2228-53182345-3710




