اثربخشی چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کم توان ذهنی
(ندگان)پدیدآور
بهنام مقدم, مریمموسوی پور, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی، بر پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر پایه پنجم ابتدایی شهر اراک در سال 1393 صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه تجربی دارای پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر پایه پنجم ابتدایی شهر اراک بود. نمونه آماری شامل 20 نفر از دانشآموزان دختر کم توان ذهنی آموزشپذیر آموزشگاه استثنایی مهندس امیر ابراهیمی فخار شهر اراک بود که به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش وگواه تقسیمبندی شد. ابزارهای این پژوهش شامل چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعی، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی و آزمون پیشرفت تحصیلی بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل و وابسته و به کمک نرمافزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها نشان داد که آموزش از طریق چندرسانهای آموزشی تولید شده در درس مطالعات اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی آزمودنیهای گروه آزمایش بهطور معنیداری تأثیر داشت. لذا توصیه میشود از چندرسانهای آموزشی تولید شده در کنار آموزش سنتی جهت پیشرفت تحصیلی و رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کم توان ذهنی استفاده کرد.
کلید واژگان
چندرسانهای آموزشی مطالعات اجتماعیکمتوان ذهنی
آموزشپذیر
پیشرفت تحصیلی
رشد مهارتهای اجتماعی
روانشناسی
شماره نشریه
125تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
شاپا
2228-53182345-3710




