بررسی موانع بهره گیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری از دیدگاه دبیران ناحیه دو استان قم
(ندگان)پدیدآور
فرج اللهی, مهرانمعینی کیا, مهدیعباسی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران در مورد موانع بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری بوده است. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن   توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، کلیه معلمان مقطع متوسطه ناحیه دو استان قم، در سال تحصیلی 92 -1391 به تعداد 660 نفر میباشد. از میان آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسش نامه محققساخته، شامل 42 سؤال میباشد. به منظور تعیین روایی از نظرات استادان و کارشناسان آموزش و پرورش استفاده گردید. میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار SPSS معادل 86/0 حاصل گردید. جهت تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش و شناسایی موانع از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شدهاست. یافتههای تحقیق نشان داد که موانع بهرهگیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری شامل شش عامل، ضعف زیرساخت فیزیکی، ضعف زیرساخت مدیریتی، ضعف خدمات پشتیبانی معلمان، عدم آمادگی شناختی معلمان، عدم تربیت معلمان برای تدریس در الگوی نوین تدریس، و عدم برنامهریزی درسی فنآورانه و آمادگی فرهنگی معلمان میباشند.
کلید واژگان
فن آوری اطلاعات و ارتباطاتفرآیند تدریس
یادگیری
دبیران
موانع بهره گیری
شماره نشریه
311تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوباستادیار دانشگاه پیام نور واحد اردبیل
کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران
شاپا
2228-53182345-3710




