نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبری گندمانی, مهردادfa_IR
dc.contributor.authorکمالی بانیانی, مهدی رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:52:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:52:35Z
dc.date.available1399-07-09T08:52:35Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:52:35Z
dc.date.issued2019-10-23en_US
dc.date.issued1398-08-01fa_IR
dc.date.submitted2018-12-03en_US
dc.date.submitted1397-09-12fa_IR
dc.identifier.citationاکبری گندمانی, مهرداد, کمالی بانیانی, مهدی رضا. (1398). نقش کارکردهای تعلیمی در ساخت یابی حکایات مولانا(مطالعة موردی: حکایت درویش صاحب‌کرامات). فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 27(44), 87-110.fa_IR
dc.identifier.issn2251-6972
dc.identifier.issn2645-5196
dc.identifier.urihttps://iej.ihu.ac.ir/article_204846.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/350260
dc.description.abstractبسیاری از حکایت­های مثنوی، هم در سطح روایت و هم در سطح عناصر، وابسته به حکایت­های دیگری هستند که پیش از مولانا آفریده یا ترکیب شده­اند. یکی از عوامل مهم این وابستگی، پیوندهایی است که هر متن، بر پایۀ روابط بینامتنی، با دیگر متون برقرار می­سازد. براین‌اساس، نقش مؤلف در جایگاه معرّف و معلّم نیز، می­تواند باعث وابستگی به زمینه­های فرهنگی و متنی دیگر شود. بدین­سان مؤلف از اضطراب تأثیر دیگران می­کاهد و با اتّکا به تعلیم جنبه­هایی خاص از روایت­های پیشین، دست به بدخوانی خلاق می­زند. این پژوهش بر آن است که با شیوة توصیفی ـ تحلیلی دریابد که چگونه کارکرهای تعلیمی، منجر به ساخت­یابی حکایت تازة مثنوی نسبت به حکایات متون مبدأ شده­اند؟ و دراین‌راستا، چه شگردهایی توسط مولانا به‌کار گرفته شده­اند؟ نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان می­دهد که مولانا درجهت اثبات مطالب تعلیمی خود، با دخالت­هایی همچون ترکیب و تلفیق پیرنگ­های پیشین، درجهت خودی‌سازی آنچه از دیگران اخذ کرده است، می­کوشد. همچنینن شگردهایی چون افزودن درون­مایه­های تعلیمی فرعی در کنار درون­مایه­های اصلی دو حکایت منبع، قرارگرفتن شاعر (در نقش معلم) در نقاب شخصیت‌ها، به‌عنوان معرّف نگرشی خاص، تغییر زاویۀ دید، اطناب در گفتگوها و بیان مطالب تعلیمی به شیوة تک­گویی­ها و... از دیگر دخل و تصرف­­هایی است که مولانا درجهت دگرگون‌ساختن ساختارهای پیشین و ساخت­یابی حکایت­های خود به‌کار گرفته است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامfa_IR
dc.publisherImam Hussein Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofScientific Journal of Islamic Educationen_US
dc.subjectدرویش صاحب کراماتfa_IR
dc.subjectکارکردهای تعلیمیfa_IR
dc.subjectنقش معرفfa_IR
dc.subjectساخت یابی حکایتfa_IR
dc.titleنقش کارکردهای تعلیمی در ساخت یابی حکایات مولانا(مطالعة موردی: حکایت درویش صاحب‌کرامات)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار و عضو هیئت‌علمی، رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراکfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگر دوره پست‌دکتری، رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراکfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue44
dc.citation.spage87
dc.citation.epage110


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد