| dc.contributor.author | اکبری گندمانی, مهرداد | fa_IR |
| dc.contributor.author | کمالی بانیانی, مهدی رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:52:35Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:52:35Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T08:52:35Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T08:52:35Z | |
| dc.date.issued | 2019-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-12-03 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-09-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اکبری گندمانی, مهرداد, کمالی بانیانی, مهدی رضا. (1398). نقش کارکردهای تعلیمی در ساخت یابی حکایات مولانا(مطالعة موردی: حکایت درویش صاحبکرامات). فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 27(44), 87-110. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-6972 | |
| dc.identifier.issn | 2645-5196 | |
| dc.identifier.uri | https://iej.ihu.ac.ir/article_204846.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/350260 | |
| dc.description.abstract | بسیاری از حکایتهای مثنوی، هم در سطح روایت و هم در سطح عناصر، وابسته به حکایتهای دیگری هستند که پیش از مولانا آفریده یا ترکیب شدهاند. یکی از عوامل مهم این وابستگی، پیوندهایی است که هر متن، بر پایۀ روابط بینامتنی، با دیگر متون برقرار میسازد. برایناساس، نقش مؤلف در جایگاه معرّف و معلّم نیز، میتواند باعث وابستگی به زمینههای فرهنگی و متنی دیگر شود. بدینسان مؤلف از اضطراب تأثیر دیگران میکاهد و با اتّکا به تعلیم جنبههایی خاص از روایتهای پیشین، دست به بدخوانی خلاق میزند. این پژوهش بر آن است که با شیوة توصیفی ـ تحلیلی دریابد که چگونه کارکرهای تعلیمی، منجر به ساختیابی حکایت تازة مثنوی نسبت به حکایات متون مبدأ شدهاند؟ و دراینراستا، چه شگردهایی توسط مولانا بهکار گرفته شدهاند؟ نتایج بهدستآمده از این پژوهش نشان میدهد که مولانا درجهت اثبات مطالب تعلیمی خود، با دخالتهایی همچون ترکیب و تلفیق پیرنگهای پیشین، درجهت خودیسازی آنچه از دیگران اخذ کرده است، میکوشد. همچنینن شگردهایی چون افزودن درونمایههای تعلیمی فرعی در کنار درونمایههای اصلی دو حکایت منبع، قرارگرفتن شاعر (در نقش معلم) در نقاب شخصیتها، بهعنوان معرّف نگرشی خاص، تغییر زاویۀ دید، اطناب در گفتگوها و بیان مطالب تعلیمی به شیوة تکگوییها و... از دیگر دخل و تصرفهایی است که مولانا درجهت دگرگونساختن ساختارهای پیشین و ساختیابی حکایتهای خود بهکار گرفته است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام | fa_IR |
| dc.publisher | Imam Hussein University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Scientific Journal of Islamic Education | en_US |
| dc.subject | درویش صاحب کرامات | fa_IR |
| dc.subject | کارکردهای تعلیمی | fa_IR |
| dc.subject | نقش معرف | fa_IR |
| dc.subject | ساخت یابی حکایت | fa_IR |
| dc.title | نقش کارکردهای تعلیمی در ساخت یابی حکایات مولانا(مطالعة موردی: حکایت درویش صاحبکرامات) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار و عضو هیئتعلمی، رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراک | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگر دوره پستدکتری، رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اراک | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 44 | |
| dc.citation.spage | 87 | |
| dc.citation.epage | 110 | |