بررسی تأثیر آزاداندیشی دینی بر تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
(ندگان)پدیدآور
موسوی, فرانک
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آزاداندیشی دینی بر تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام گرفته است. این پژوهش، یک مطالعه تجربی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه موردمطالعه، کل دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد کرمانشاه به تعداد 54 نفر در سال 1395 هستند. شرکتکنندگان با استفاده از روش تصادفی ساده به دو گروه 27 نفره تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی از فرم ب، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا بود که روایی پرسشنامههای مذکور توسط استاد راهنما و چند تن از کارشناسان تأیید شد و پایایی پرسشنامه مذکور نیز براساس فرمول 20 کودر ریچاردسون 71/0 ـ 69/0 محاسبه شده است. برای تمام دانشجویان در هر دو گروه، درباره روش انجام مطالعه، توضیحات لازم داده شد و همه آنها پرسشنامهای را بهصورت پیشآزمون تکمیل کردند. یافتههای پژوهش، نشان داد که بین عملکرد فراگیران آموزشدیده براساس آموزش آزاداندیشی دینی و طرح رایج، تفاوت معنیداری وجود دارد و فراگیرانی که با استفاده از این روش آموزش دیدهاند، نسبت به فراگیرانی که از طرح رایج آموزش دیدهاند، موفقتر عمل کردند. نتایج حاصل از پژوهش، تأثیرپذیری تمام مؤلفههای موردبررسی تفکر انتقادی را از درس مذکور، مورد تأیید قرار داد.
کلید واژگان
آزاداندیشی دینیتفکر انتقادی
دانشجویان
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهشاپا
2251-69722645-5196



