ضرورت اعتبارسنجی مشتریان از دیدگاه آموزههای اسلامی و ارائه الگوی بهینه
(ندگان)پدیدآور
محمدی آشنانی, علیراضی, محمدرضانوع مدرک
Textکاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بانکداری، از ارکان مهم یک نظام اقتصادی است. بانکها، بدان رو که با سرمایه و اموال گروهی از مردم تأسیس و اداره میشوند، ارتباط قابل توجهی با بیتالمال مسلمین دارند. صیانت و حفاظت از سرمایههای مردم، برای رشد و توسعه اقتصادی و اجرای عدالت، عقلاً و شرعاً، لازم و واجب است. در چنین شرایطی، مدیریت ریسک یکی از اجزای حیاتی فعالیتهای مالی و اعتباری خواهد بود. در بین انواع ریسکهایی که بانکها و نهادهای مالی با آن مواجهاند، ریسک اعتباری اهمیت بهسزایی دارد. کمّیسازی و اندازهگیری ریسک اعتباری، برای مدیریت مناسب آن، اعتبارسنجی مشتریان را، پیش از اعطای تسهیلات، امری ضروری ساخته است. در قرآن کریم آیات مختلفی در باب آداب و احکام کسب و کار و حواشی مربوط به آن مطرح شدهاست. در این مقاله، با بهرهگیری از روش تحلیل توصیفی، و با استفاده از مستندات مستخرج از قرآن، روایات و مبادی فقهی، سعی شده است که ضرورت اعتبارسنجی مشتریان در هنگام اعطای تسهیلات بررسی شود و الگویی مناسب برای آن ارائه شود. در نهایت، الگویی با عنوان "الگوی اسلامی"، که بیانگر معیارهای برگرفته از آیات و روایات است، برای اعتبارسنجی مشتریان، ارائه شده است. این الگو شامل شاخصهایی چون منفعت و سودآوری، وثیقه، لیاقت و صلاحیت عملی، قرارداد، رفتار اعتباری، آگاهی و دانش و نمای آینده است.
کلید واژگان
اعتبارسنجی مشتریانبانکداری اسلامی
مدیریت ریسک
ریسک اعتباری
قرآن و روایات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University of IR. IRAN.
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآنیپژوهشگر بانک مسکن
شاپا
2345-48492538-4074




