نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی آشنانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorراضی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:46:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:46:47Z
dc.date.available1399-07-09T08:46:47Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:46:47Z
dc.date.issued2013-08-23en_US
dc.date.issued1392-06-01fa_IR
dc.date.submitted2013-04-22en_US
dc.date.submitted1392-02-02fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی آشنانی, علی, راضی, محمدرضا. (1392). ضرورت اعتبارسنجی مشتریان از دیدگاه آموزه‌های اسلامی و ارائه الگوی بهینه. دوفصلنامه پژوهش های مالیه اسلامی, 1(1), 83-94.fa_IR
dc.identifier.issn2345-4849
dc.identifier.issn2538-4074
dc.identifier.urihttp://ifr.journals.pnu.ac.ir/article_748.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/348262
dc.description.abstractبانکداری، از ارکان مهم یک نظام اقتصادی است. بانک‌ها، بدان رو که با سرمایه‌ و اموال گروهی از مردم تأسیس و اداره می‌شوند، ارتباط قابل توجهی با بیت‌المال مسلمین دارند. صیانت و حفاظت از سرمایه‌های مردم، برای رشد و توسعه اقتصادی و اجرای عدالت، عقلاً و شرعاً، لازم و واجب است. در چنین شرایطی، مدیریت ریسک یکی از اجزای حیاتی فعالیت‌های مالی و اعتباری خواهد بود. در بین انواع ریسک‌هایی که بانک‌ها و نهادهای مالی با آن مواجه‌اند، ریسک اعتباری اهمیت به­سزایی دارد. کمّی‌سازی و اندازه‌گیری ریسک اعتباری، برای مدیریت مناسب آن، اعتبارسنجی مشتریان را، پیش از اعطای تسهیلات، امری ضروری ساخته است. در قرآن کریم آیات مختلفی در باب آداب و احکام کسب و کار و حواشی مربوط به آن مطرح شده­است. در این مقاله، با بهره‌گیری از روش تحلیل توصیفی، و با استفاده از مستندات مستخرج از قرآن، روایات و مبادی فقهی، سعی شده است که ضرورت اعتبارسنجی مشتریان در هنگام اعطای تسهیلات بررسی شود و الگویی مناسب برای آن ارائه شود. در نهایت، الگویی با عنوان "الگوی اسلامی"، که بیانگر معیارهای برگرفته از آیات و روایات است، برای اعتبارسنجی مشتریان، ارائه شده است. این الگو شامل شاخص‌هایی چون منفعت و سودآوری، وثیقه، لیاقت و صلاحیت عملی، قرارداد، رفتار اعتباری، آگاهی و دانش و نمای آینده است.fa_IR
dc.format.extent202
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.publisherPayame Noor University of IR. IRAN.en_US
dc.relation.ispartofدوفصلنامه پژوهش های مالیه اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofjournal of islamic finance researchen_US
dc.subjectاعتبارسنجی مشتریانfa_IR
dc.subjectبانکداری اسلامیfa_IR
dc.subjectمدیریت ریسکfa_IR
dc.subjectریسک اعتباریfa_IR
dc.subjectقرآن و روایاتfa_IR
dc.titleضرورت اعتبارسنجی مشتریان از دیدگاه آموزه‌های اسلامی و ارائه الگوی بهینهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeکاربردیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآنیfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگر بانک مسکنfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage83
dc.citation.epage94


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد