تبیین سه مؤلفه از الگوی روششناختی علوم انسانی اسلامی
(ندگان)پدیدآور
تقوی, سید محمد رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بسیاری از دیدگاههای موجود در علم دینی در سطح نظری تلاش کردهاند تبیینی از روششناسی علم دینی ارائه نمایند؛ اما مشخص نکردهاند چگونه میتوان به صورت عملیاتی، یک پژوهش را اجرا نمود؟ هدف پژوهش حاضر تبیین سه مؤلفه از مدل روششناختی الگوی علوم انسانی اسلامی مختار است: 1) موضوعشناسی؛ 2) نظام مفاهیم پایه؛ 3) جهتداری علوم و دلالتهای روششناختی آن برای علوم انسانی اسلامی. پژوهش حاضر به احصای دو مسیر مشخص برای شناسایی موضوع و مفاهیم پایه منتهی گردید. جهتداری علوم مورد تأیید و سمت و سوی سیره، فعل و قول امام بر نظاموارۀ علوم انسانی اسلامی مفروض گرفته شد. استخراج «روشگان» و «منطق» حاکم بر دین، از طریق نگرش نظاموارهای به قرآن و سنت که از طریق همافزایی جهتدار فقیهان، فیلسوفان و عارفان بزرگ فراچنگ میآید، در حیطۀ تخصص فضلای حوزوی و نظریهپردازی برای انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب متناسب با منطق مذکور، در حیطۀ تخصص استادان علوم انسانی فرض شد. علیرغم عملیاتینمودن چندین شاخصه از مدل روششناختی مختار تا کنون هنوز تبیین بسیاری از شاخصههای مطرح در مدل مذکور برای تحقیقات آتی ضروری است.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: روششناسیعلوم انسانی اسلامی
موضوعشناسی
مفاهیم پایه
جهتداری علوم
شماره نشریه
91تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01




