• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش حسابداری
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش حسابداری
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اهمیت اندازه گیری سرمایه فکری

    (ندگان)پدیدآور
    حجازی, رضوانعلی پور, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    5.152 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه سرمایه فکری و دارایی‌های نامشهود عوامل اصلی سودآوری و موفقیت شرکت‌ها می‌باشند، حرفه حسابداری هنوز چالش‌های مربوط با اندازه‌گیری و گزارشگری نتایج واحد‌های دانش بنیان را رفع نکرده است. مشکل اندازه‌گیری و گزارشگری سرمایه فکری دامنه بین‌المللی دارد و سرمایه فکری نامشهود است و نمی‌توان آنرا بصورت صحیحی اندازه‌گیری نمود اما  شرکت‌ها باید از روش‌هایی در جهت افزایش ارزش سهامداران استفاده نمایند. علاقه‌مندی در جهت مدیریت دارایی‌های نامشهود منجر به ایجاد روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری سرمایه فکری شده است. بسیاری از محققین نشان داده‌اند که در کشورهای توسعه یافته مدیریت موثر سرمایه‌های فکری با موفقیت سازمان‌ها رابطه مستقیمی دارد. بر اساس تئوری سرمایه فکری مهم‌ترین نقش سرمایه فکری تولید و ارایه خدمات دارای ارزش افزوده از طرق مدیریت فعال منابع نامشهود می‌باشد که تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی شرکت‌ها دارد. در این مقاله ابتدا مفهوم سرمایه فکری تشریح خواهد شد و در نهایت به اهمیت سرمایه فکری و مدل‌های اندازه‌گیری آن اشاره خواهد شد. امروزه سرمایه فکری و دارایی‌های نامشهود عوامل اصلی سودآوری و موفقیت شرکت‌ها می‌باشند، حرفه حسابداری هنوز چالش‌های مربوط با اندازه‌گیری و گزارشگری نتایج واحد‌های دانش بنیان را رفع نکرده است. مشکل اندازه‌گیری و گزارشگری سرمایه فکری دامنه بین‌المللی دارد و سرمایه فکری نامشهود است و نمی‌توان آنرا بصورت صحیحی اندازه‌گیری نمود اما  شرکت‌ها باید از روش‌هایی در جهت افزایش ارزش سهامداران استفاده نمایند. علاقه‌مندی در جهت مدیریت دارایی‌های نامشهود منجر به ایجاد روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری سرمایه فکری شده است. بسیاری از محققین نشان داده‌اند که در کشورهای توسعه یافته مدیریت موثر سرمایه‌های فکری با موفقیت سازمان‌ها رابطه مستقیمی دارد. بر اساس تئوری سرمایه فکری مهم‌ترین نقش سرمایه فکری تولید و ارایه خدمات دارای ارزش افزوده از طرق مدیریت فعال منابع نامشهود می‌باشد که تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی شرکت‌ها دارد. در این مقاله ابتدا مفهوم سرمایه فکری تشریح خواهد شد و در نهایت به اهمیت سرمایه فکری و مدل‌های اندازه‌گیری آن اشاره خواهد شد.
    کلید واژگان
    سرمایه فکری
    سرمایه ساختاری
    سرمایه انسانی
    سرمایه رابطه‌ای
    حسابداری مالی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    استاد حسابداری، دانشگاه الزهراء
    عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال،دانشجوی دکترای حسابداری واحد علوم تحقیقات کرمانشاه

    شاپا
    2676-7546
    2676-7554
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/ijar.2016.2360
    https://ijar.alzahra.ac.ir/article_2360.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/345249

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی اثر جهانی‌شدن بر هزینۀ سرمایۀ شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با رویکرد داده‏ های ترکیبی 

      قادری, کاوه؛ قادری, سامان؛ قادری, صلاح الدین (دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2014-09-23)
      ‌هدف مطالعۀ حاضر بررسی اثر جهانی‌شدن بر هزینۀ سرمایۀ شرکت‏های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این راستا، از درجۀ باز‌بودن تجاری به‌منزلۀ شاخص جهانی‌شدن تجارت و همچنین از سایر متغیرهای کنترلی ...

    • تأثیر سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: کسب‌وکارهای کوچک و متوسط منطقة ویژة اقتصادی سیرجان) 

      منتظری, محمد؛ پسندی پور, ندا؛ علیرضایی, اسداله (پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran, 2016-12-21)
      کارآفرینی فرایندی اجتماعی- اقتصادی و تحت تأثیر وجود پیوندها و ارتباطات اجتماعی است. تحقیقات متعددی افزایش فعالیت‌های کارآفرینانه را به سرمایة اجتماعی پیوند داده‌اند. بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی ...

    • طراحی و آزمون الگوی اندازه گیری سرمایه فکری مدیران در مراکز آموزشی 

      صبوری مطلق, محمد؛ پورحسینی, ابراهیم.؛ رحیمی‌کیا, امین (انجمن تعالی کسب و کار, 2017-11-22)
      تحقیق حاضر با هدف طراحی و آزمون الگوی اندازه‌گیری سرمایه فکری مدیران در سازمان‌ها انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران آموزش و پرورش به تعداد ۴۹۳۳ نفر (2564 مرد و 2369 زن) بود که با ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب