دوره 3, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • انسان‌شناسی قومی ـ زبانی مهاجرین هزاره در ایران 

    میرزایی, حسین (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2014-02-20)
    قبیله‌گرایی، برخوردهای تعصبی میان گروه‌های انسانی، بروز خشونت‌های وحشیانه و سرباز کردن نفرت‌های ریشه‌دار قومی مذهبی و مواردی هستند که رسانه‌ها صرفا به برجسته کردن آنها می‌پردازند، بی‌آنکه توضیح و توجیه عمیقی ارائه کنند. ...

  • از جماعت‌های جوانمردان تا هیئت‌های عزاداری؛ نگاهی به تداوم‌ها و تغییرات در زندگی عامه مردم ایرانی 

    رحمانی, جبار (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2014-02-20)
    آیین جوانمردی و تشکیلات اجتماعی جوانمردان یکی از مهم‌ترین موضوعات تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران است. جوانمردان، فتیان و پهلوانان با توجه به ریشه داشتن در سنت‌های ایرانی و اسلامی در طول تاریخ نقش مهمی در حیات عامه مردم ...

  • تحلیل نشانه‌شناختی الگوهای مصرف در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون 

    مالمیر, مهدی؛ نصرتی, روح‌الله (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2014-02-20)
    ویژگی‌های الگوی مصرف در تبلیغات تلویزیونی در مقاله حاضر استخراج شده است، با اتخاذ رویکردی تلفیقی، نشانه‌شناسی الگوی مصرف به عنوان هدف اصلی، مورد مطالعه قرار گرفته است. چارچوب نظری پژوهش حاضر ترکیبی از نظریه‌های پسا‌مدرنیستی ...

  • چشیدن مناسک: مردم نگاری حسی غذای نذری در تهران 

    ایزدی جیران, اصغر (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2014-02-20)
    پژوهش مردم‌­نگارانه نگارنده در این مقاله متمرکز بر غذا، خوردن و حس چشایی در مناسک محرم در مناطق مرکزی و جنوب شرقی و غربی شهر تهران است. غذا و خوردن جایگاه مناسکی خاصی در مناسک محرم و به ویژه روزهای نهم و دهم آن دارند، اغلب ...